Maja

    Hej. Jag går i nian och jag är pengar emellan två gymnasieprogram; ekonomi och barn & fritid. Det är ju två väldigt olika program, men det är också det jag tycker är lite roligt. I skolan gillar jag so:ämnena och idrott. (Vill inte gå samhäll för det är lite för mycket so för min del). I framtiden vill jag jobba på antingen en bank eller som lärare. Kan man bli lärare på barn & fritid? Vilka kurser måste jag lägga till? Och ekonomi: är matten svår? Kan man komma ut i arbetslivet på ett bra sätt med F i matematik 2b och 3b? Och till sist; vad har jag bäst möjlighet att jobba inom?, vad tros behövas för arbeten om vi säger 8 år

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Maja,
    jag gissar på att du är intresserad av inriktningen EkonomiEK, där man läser t o m matematik 3b. Inriktning på EK läser man från år2, så om du kommer in på EK på en skola som erbjuder båda inriktningar, kan du välja inriktning senare, inför årskurs 2.
    Innehåll i mattekurserna kan du se på www.matteboken.se

    BF läser man endast matematik 1a som obligatorisk kurs; ofta kan man välja matematik 2a och ibland även 3b.

    Du frågar bl.a om det går bli lärare efter BF och svaret är Ja, men kompletteringar efter gymnasiet kan krävas.  För att det är endast kurser för Grundläggande behörighet till högskola (svenska 2,3 och engelska 6) som alla elever på yrkesprogrammen har rätt att läsa. Det kan krävas kurser för Särskild behörighet, beroende på Vilken sort Lärare du vill bli, t.ex vill du bli lärare i matematik - behöver du godkänt betyg i matematik 4; och lärare i Samhällskunkskap - Samhällskunskap 2; lärare i moderna språk  - kursen mod.språk 3.
    Det finns många olika sorters lärare: exempelvis Förskollärare, "Tidigare lärare", Historielärare, Astronomilärare, Danslärare, Trä- & metallslöjdlärare; lärare i Kommunikation och Bildlärare.

    Kika gärna på Programplaner:
    Programplan för BF och programplan för EK.

    ang. jobbmöjligheter med F i matte 2b och 3b - det går att få ut EXAMENSBEVIS med F i de 2 kurserna, om du, för övrigt, får godkända betyg i andra kurser... Examensbevis från ett högskoleförberedande program är bevis på "gymnasiebehörighet" men bevisar inte att man har vissa specifika yrkeskunskaper. Läser man inte vidare efter ett högskoleförberedande gymn.program - kan man, förhoppningsvis, få jobb i alla fall; kika gärna på: framtid.se/yrke/gymnasiekompetensyrken

    ________
    ang. jobbmöjligheter i framtiden - se gärna framtid.se/bloggar/hetaste-yrken-2024