Alice
    Hej!
    Jag ska göra mitt gymnasieval om några månader.
    Jag vill helst jobba som scenograf eller något liknande på en teater. Och jag läste någonstans att man kan gå humanistiska med inriktningen kultur för att bli det. Stämmer det? För jag skulle jätte gärna vilja gå det programmet för att jag är väldigt intresserad av både kultur och språk. Eller måste man gå estetiska?
    /Alice

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, kul område du är intresserad av! Du kan gå både Estetisk eller Humanistiskt program för att bli Scenograf - du läser allt du behvöer där - så här skriver Stockholms dramatiska högskola om värdefulla saker att ha med sig;

    Värdefulla förkunskaper
    Någon typ av grundläggande konstnärlig utbildning är bra att ha som bas. Kunskaper i teaterhistoria och konsthistoria är en fördel. Praktik på en teater, i vilken funktion som helst, är bra men inget krav.

    Här kan du läsa mer om just Scenografutbildningen i Stockholm http://www.stdh.se/utbildningar/utbildningar-grundniva-a-o/scenografi

    /Lena, Syv