Elina
    Hej, jag är osäker på vilken linje jag ska välja till gymnasiet. Jag är ganska säker på att jag i framtiden kommer vilja jobba med att på något sätt hjälpa andra människor men vet inte vilken linje som passar mig bäst?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Elina,
    jobba med människor kan man på väldigt många olika sätt, t.ex som läkare >> (behandla de sjuka) eller tandläkare >> (undersöka och laga tänder) - då rekommenderas >> Naturvetenskapsprogrammets inriktning Naturvetenskap;
    man kan jobba med människor som sjuksköterska - i så fall titta på VO-programmet >>;

    som förskollärare, som säljare eller kundtjänstmedarbetare, som kommunikatör - här passar flera olika program, bl.a BF >> och SA >>;

    som skräddare eller sömmerska - i så fall är det HV/textil >>som jag tycker man bör kika på lite extra;

    som bussförare eller taxiförare (de har mycket kontakt med passagegare); i så fall är det FT/transport >> som rekommenderas.

    Jag vill tipsa dig om att det finns tusentals yrkesbeskrivningar på www.framtid.se - läs om flera olika yrken. I de flesta yrkespresentationerna finns även uppgift om Utbildning.

    Bästa hälsningar
    ANNA