Harry
    Hej, jag ska snart välja gymnasium och jag vill välja en bra linje som kan hjälpa mig bli datatekniker i framtiden. Jag har kollat runt lite och har läst att det är bra att ha en teknik- eller naturkunskaps utbildning. Men jag vet fortfarande inte vilken linje som skulle passa bäst. Jag har kollat på Teknikprogrammet men tror att det kan bli för svårt dock. Skulle el- och energiprogrammet kunna vara aktuellt kanske?
    • Liselotte : Jag har skrivit ett nytt svar på din fråga alldeles nyss! Hoppas det blir till hjälp! :-) Liselotte SYV på Fragasyv.se

    2 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej, du har helt rätt i att välja teknik eller el/energi om du vill bli datatekniker i framtiden. Om du går EE läs så mycket matte du kan plus kurserna för grundläggande behörighet - är mitt råd. Med vänlig hälsning, Mikael syv
    Liselotte SYV på GymnasieGuiden
    Hej Harry, jag vill komplettera det svaret som du tidigare har fått från min kollega.
    Utbildningar till datatekniker finns på högskola/universitet, se utbud på www.studera.nu

    och på yrkeshögskola, se utbud på www.yhguiden.se

    I din fråga undrar du om Teknikprogrammet kanske kan bli för svårt och det ligger till så här: Matematik c-spår som är det avancerade spåret ingår i Teknikprogrammet och man läser som obligatoriska kurser 1, 2 och 3 c matte. Du kan se innehåll i mattekurserna på www.matteboken.se

    Om du väljer ett yrkesprogram, då är det El/energi (inriktning Dator- och kommunikationsteknik) som ligger närmast till hands med tanke på att du vill bli just datatekniker. Precis som min kollega skriver i sitt svar, råder jag dig i så fall läsa Matematik som Programfördjupande kurser även Programmering 1 och 2, Datorsamordning och support, digital kommunikationsteknik och Multimediasystem, webbserverprogrammering 1 och 2 samt Webbutveckling 1 och 2.

    I fall du vill få grundläggande behörighet (för högskolestudier) bör du välja Engelska 6 som en av programfördjupande kurser och svenska 2 och 3 - som kurser för Individuellt val. Att läsa kurser för Grundläggande behörighet är din rättighet. Du bör bara säga på skolan att du vill det. Programfördjupande kurser kan du inte kräva exakt vilka du skall ha. Här har skolan stor makt i att bestämma vilka kurser som finns att tillgå. Det brukar, dock, inte vara några problem att just läsa Matte men kan ej garanteras. Du bör fråga på skolan om de kan lova att du skall kunna läsa vissa programfördjupande kurser. Många skolor skapar "profiler" som ett Kurspaket, vilket underlättar för skolans egen planering och för elever blir det på förhand helt klart exakt vilka kurser som kommer att erbjudas. Se exempel på sådana profilutbildningar: http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/thoren-innovation-school-lund och på http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/thoren-innovation-school-uddevalla (två profiler: IT-tekniker och Webbutvecklare finns på de skolorna).

    Du skriver inte var du bor och jag kan därför inte ge dig info- om vilka skolor med EE som finns i din närhet. Om du återkommer med uppgiften om var du bor eller vart du kan pendla eller flytta för att studera på gymnasiet - kan vi ge dig tips på olika skolor.
    EE är ett yrkesprogram och då finns det på vissa skolor möjlighet att bli gymnasial lärling. Om vad detta innebär kan du läsa här http://www.gymnasieguiden.se/informeras/att-vara-laerling

    Hoppas att någonting i mitt svar blir till hjälp för dig!
    Önskar dig stort Lycka till med dina studier!
    Liselotte SYV
    Liselotte