Hej Simon, så roligt att du vill bli lärare!

    Grundlärarutbildning är under "översyn"/utredning. Det är troligt att den kommer att förändras. Vi vet ännu inte exakt när och hur den kommer att förändras.

    Som det är nu, så går det att läsa på ett valfritt gymnasieprogram för att senare kunna bli lärare. Lärare är ett akademiskt yrke, man måste, alltså, läsa på högskola - om man vill bli Behörig lärare. Som det är nu, när det är lärarbrist, kan man få jobb som Obehörig lärare; ibland direkt efter gymnasiet eller med vilken eftergymnasial utbildning som helst.
    För att bli BEHÖRIG LÄRARE, behöver man ta ut lärarexamen och ansöka om lärarlegitimation. Om det kommer att finnas ngt. program där man blir behörig lärare i svenska , idrott och hemkunskap - går inte att svara på idag.
    Det som är säkert att du kommer att behöva skaffa dig GRUNDLÄGGANDE BEHÖRIGHET till högskolestudier och det är EXAMENSBEVIS med godkända betyg i svenska 2,3 och i engelska 6. Bra att läsa mer idrott om man vill bli idrottslärare, helst Idrott och hälsa 2. Men man kan /idag/ komma in på idrottslärarutbildningen med endast idrott och hälsa 1, för de ger "dispens" från kraven på idrott och hälsa 2... och Idrott och hälsa 1 är en obligatorisk kurs på alla nationella svenska gymnasieprogram.

    Så - summan av "kardemumman" är att du kan läsa på ett valfritt gymnasieprogram och bli behörig till lärarutbildningen för att bli behörig i de ämnena som du är intresserad av.

    Jag skulle kanske råda dig att söka till en gymnasieskola där du kan läsa Idrott och hälsa 2.

    Se gärna https://www.framtid.se/yrke/hem-och-konsumentkunskapslarare och där finns det uppgift om vilka ämneskombinationer som är möjliga inom lärarprogrammen; det kanske blir svårt att få ihop just den ämneskombinationen som du önskar.