Carmen
    Hej, jag undrar vilken linje man ska gå om man vill bli advokat och om det kommer att vara mycket matematik?:)

    1 Svar

    Katarina SYV på Klockarhagsskolan
    Hej Carmen!

    Om du vill bli advokat passar Ekonomiprogrammet med inriktningen juridik mycket bra. Det är ett studieförberedande program, vilket innebär att du efter din gymnasieexamen ( 2500 poäng/ 3 års studier) har behörigheter för att söka vidare till juristprogrammet på Universitetet. På gymnasiet finns kurser 1, 2, 3 (även högre 4 och 5 på tex Naturvetenskapligaprogrammet och Teknikprogrammet) i Matematik och dessutom med bokstavskombinationer a, b och c. På Yrkesprogrammen är det a kurser och på studieförberedande b och c kurser. Om du väljer ekonomiprogrammet med inriktningen juridik läser du kurserna 1 b och 2 b i matematik (på sammanlagt 200 poäng/ 1 poäng = 60 min lektion.)

    Lycka till med ditt gymnasieval!