Emilia
    Hej! Jag funderar på att bli mäklare och börjar redan nu att kolla på högskolor med mäklar utbildning, frågan är vilken utbildning ska jag ta? Är det fastighetsmäklar utbildning eller fastighetsekonom... Fanns massa alternativ... Skulle betyda guld om ni kan hjälpa till med detta bekymmer?!
    Jag vill då bli mäklare och sälja bostäder och så vidare men vet inte hur hag ska gå till väga... Och finns det någon nära Uppsala/Stockholm/Västerås?

    2 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Emilia,

    jag rekommenderar att du börjar med att Iäsa en sammanfattning - på den här sidan>>

    och du ser där att det finns olika sätt att utbilda sig för att kunna jobba som FastighetsmäkIare>>

    Exakt vilka kurser och program kommer att finnas söka tiII våren 2017 - blir det helt klart först den 15 sept., då Ansökningsperiod börjar. Om man ser på www.studera.nu idag, så kanske inte alla utbildningar finns presenterade ännu, men visst kan man kika redan nu för många program och kurser redan är upplagda på www.studera.nu

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    Vänliga hälsningar

    Julia SYV

    Det som idag, den 7 sept2016, går att se på www.studera.nu - vad det gäller Program som leder till att man kan få jobba som Fastighetsmäklare, finns här>>

    Att sätta ihop sin egen utbildning av fristående kurser kan vara rätt så "omständigt". Det är en utväg för den som inte kan läsa på ett program. Då det inte finns platsgaranti på "nästa kurs", kan man fastna - och inte komma vidare, om man läser genom Fristående kurser...

    Det är bevämare att söka till ett Program. Det snabbaste sättet är på ett 2årigt program, för att det är minimikravet - 120 högskolepoäng.

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    här får du tips på en befintIigutbiIdning tiII FastighetsmäkIare i StockhoIm:

    på KTH>>

    Jag ser att du är 17 år, och du kommer ännu på ett tag inte kunna söka... och under tiden kan utbildningsutbud förändras.

    Om du går åk2 nu, kommer du att kunna söka tiII högskoIa/universitet - tiII hösten 2018 och utbiIdningsutbud kommer att heIt faststäIIas i så faII - tiII mitten på mars 2018. Det är 1,5 år dit... kan man säga.

    Givetvis är det bra att du ser dig omkring och försöker planera. Kika också på andra yrken på www.framtid.se - se om du hittar ngt. av intresse.

    Titta också gärna på utbildningar som finns inom Yrkeshögskolan - www.yhguiden.se

    Ang. utbildningsutbud på Yrkeshögskola - så är det enbart några få utbildningar som är redan beslutade till hösten 2018. De flesta får man besked om i slutet av januari- eller under febr 2018.

    Exempel på YH som redan är beslutade till hösten 2018: YH Förgyllare>>
    YH TräbiIdhuggare>>
    YH Mönsterkonstruktör>>

    Bästa häIsningar & Iycka tiII med din studieplanering!

    MiLLa SYV

    Studie- och yrkesvägledare