Lav
    Hej!
    Jag tittar på antagning.se och ser att tandläkarprogrammet kräver matematik 4 för att man ska vara behörig. Men det står ingenting kring ifall matematik 1,2,3 måste vara c. alltså 1c,2c,3c. Kan man då göra prövning i matematik men istället ersätta med 1b,2b,3b? Eller blir det som att det är utökade kurser.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Det stämmer att tandläkarprogrammet kräver godkänt betyg i matematik 4.
    Vilka betyg i lägre mattekurser du har (eller inte har) spelar ingen roll för bedömning ang.särskild behörighet inom matte. Har du godkänt betyg i matte 4 så har du särskild behörighet, vad gäller matematik, till tandläkarprogrammet.

    Om du i ditt examensbevis har betygen i matematik 1b eller 1c, 2b eller 2c, 3c - kan du göra prövningar i matematik 1a, 2a och 3b (på nivå 3 finns inte a-spåret kvar, utan den slutar med matte 2a).
    Om du får högre betyg i matematik 1a, än du har i 1b eller 1c, kommer det högre betyget räknas för "matte på nivå1".