Elin
    Hej!

    jag har, med undantag för korta distanskurser på Komvux, inte pluggat sedan jag tog studenten 2005 men har nu bestämt mig för att bli läkare. Ett ganska högt mål, men jag är säker på att jag klarar det, det gäller bara att komma in.

    Jag påbörjade en kurs i matte, matematik 2 a för cirka ett år sedan. Den gick bra och jag tyckte att det var väldigt kul. Jag uppräckte att jag hade skaplig talang för det.
    Jag var dock tvungen att avsluta kursen innan jag kunde gå färdigt den pga livssituationen just då.

    Nu till min fråga. Jag behöver ju bland annat matte, upp till Matte D. Jag har bara läst Matte A på gymnasiet. Men jag undrar vilken matte jag ska läsa? Eftersom att jag vill komma in på läkarprogrammet så gissar jag att det är c-spåret jag ska fokusera på? Alltså matte 2 c till exempel, och sedan matte 3 c och sist Matte 4?
    Och hur förbereder jag mig på det i så fall?
    Ska jag läsa någon enklare matte först för att "komma in i det"? För även om jag tycker att matte är kul och med bra vägledning klarar av mycket mer än jag trott förut så är det ju ganska avancerat, kan jag tänka mig?

    Med Vänlig Hälsning

    Elin

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Elin,

    du behöver få godkänt betyg i matematik 4 (som är motsvarande "den gamla kursen" Matematik D).

    Innan matematik 4 kan du läsa matematik 2a, sedan 3b - eller du kan läsa matematik 2c och sedan 3c. Det spelar ingen roll, formellt sett.

    Betygen i matematik 2 och 3 kommer inte räknas in - när du konkurrerar om plats på läkarutbildningen. Det betyget som räknas in är endast betyget i Matematik 4.

    Matematik 2a är lättare, 2b är lite svårare och 2c är svårast på nivå 2.

    På nivå 3 finns ej a-kurs, utan 3b är medelsvårt och 3c är svårare.

    2c och 3c förbereder bättre till matte 4, än de enklare/lättare kurser.

    Du får själv bestämma vilka kurser på nivå 2 och 3 du vill läsa. Betygen i de kurser kommer inte spela roll. I Matematik 4 behöver du få så högt betyg som möjligt, för att det kommer att räknas in i ditt jämförelsetal och påverkar din möjlighet att komma in på läkarprogrammet.

    Innehåll i kurserna kan du se på www.matteboken.se
    Lycka till!

    ANNA

    • : Tack så mycket för det utförliga svaret, det var precis vad jag behövde!
    • Julia : Vi på Fråga SYV är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till med dina studier! *L* Du får också gärna Gilla oss på https://m.facebook.com/fragasyv.se/ - om du vill.