elev

    Hej! Fråga kring prövning och höjning av betyg.. är det bättre att höja betyg B > A eller t.ex. E > C? Vet inte hur jag ska formulera denna fråga, men ko att tänka på att jag ska göra prövningar men vet dock inte på vilken ordning jag bör satsa på och vad som kan gynna mig typ. Har t.ex C i idrott, och B i ledarskap, jag kan höja de bägge upp, dock tvekar jag på att kunna höja idrotten till ett A.. frågan är om båda ger lika mycket poäng om jag höjer? borde jag satsa på ledarskap i detta fall? Ursäkta förvirringen, visste heller inte hur jag skulle formulera frågan ovan!

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Kurserna Idrott och hälsa 1 och Ledarskap-och-organisation är lika stora, de är á 100poäng/styck, så höjning i ett steg ger höjning av meritvärde på cirka + 0.1.
    Om du i ledarskapskursen har B, så är det möjligt för dig att höja med max + 0.1 (för att högre betyg än A finns ju inte). Men i Idrottskursen kan du "i princip" höja till A, alltså i 2 steg, och få höjning på + 0.2.
    Ännu bättre om du gör prövningar i båda kurser och får A på båda då blir det sammanlagt höjning på cirka + 0.3.