Julia
    Hej!
    Jag går sista året på naturvetenskapsprogrammet med inriktning NANA och ha börjat fundera på vad jag ska fortsätta studera till.

    Vad jag undrar är, vad för sorts utbildning ska man gå om man vill bli utvecklare (vara med och ta fram) för kosmetik produkter som smink- och hudvårdsprodukter?

    Jag hittar inte alls mycket om det på nätet. Jag antar att det är någon sorts utbildning inom kemi och/eller biologi, fast jag är fortfarande väldigt osäker på vad för utbildning/program som man ska välja i så fall och undrar om du skulle kunna hjälpa mig?
    • Mikael : Jag skriver ett utökat svar till dig nu.

    4 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Julia!
    Jag ska forska lite i saken och återkommer när jag hittar svar på din fråga.
    Annars så tycker jag att ditt eget förslag på att läsa Kemi och Biologi på högskolan låter som ett mycket bra förslag.
    En bra idé är att fråga lärare i kemi och biologi, dina lärare på skolan, alltså.
    Du kan också kontakta några företag som tillverkar kosmetiska produkter och ställa frågan till dem - vad förväntar de sig att deras blivande medarbetare har för utbildning?

    Återkommer!
    Hälsningar
    Mikael SYV
    Hej igen!
    Vi fick svar från Patrik Andersson
    Associate Professor in Environmental Chemistry
    Department of Chemistry, Umeå University
    Phone: 090-786 5266, Mobile: 070-303 9856

    som tycker att du kan utbilda dig till biolog med inriktning mot toxikologi - för att jobba med det som du är intresserad av. Han säger också att du är välkommen att ringa till honom (se tel.nummer ovan).

    Hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!
    Hälsningar
    Mikael SYV
    • : Åh, tack så mycket!!
    • Milla : Vi är glada om våra svar blir till hjälp!
    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Julia!
    Vi har fått svar från Chalmers tekniska högskola om att de rekommenderar läsa bioteknik eller kemiteknik, vilket som av dem två utbildningarna.

    Sista två åren på programmet får man specialisera sig och kan då inrikta sig just på det område som man är intresserad av. De har en studieinformatör som heter Kerstin och hennes tel.nr är 031-772 1955. Jag fick tyvärr inte tag på henne än. Jag hör av mig om jag får ngt annat eller mer detaljerad svar på din fråga.

    Du kan själv också prova ringa henne.
    Bästa hälsningar
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare
    Peter SYV på GymnasieGuiden
    Hej!
    Läkemedelsverkets svar på vår förfrågan lyder:
    "Vad roligt att det finns intresse för kosmetiska produkter!

    Det finns inga särskilda krav på utbildning för att jobba med produktutvecklingen. De företag som anställer till sådana tjänster förväntar sig att man har en god bakgrund i kemi på högskolenivå – inriktning mot yt- och kollidkemi eller farmaci/galenik är bra. Känsla för matlagning kan vara en merit då det handlar om sensoriska produkter och utveckling av recept. Oss veterligen finns ingen utbildning särskilt inriktad på kosmetisk kemi i Sverige.
    Om man siktar på att starta eget ställs förstås kraven på sin spets då man kommer att behöva ta ansvar för att bedöma egenskaper och kvalitet hos både råvaror och slutprodukt förutom hantverket att utforma produkten.

    Det område där det i reglerna för kosmetiska produkter finns krav på viss utbildning är i steget innan de sätts på marknaden då en kvalificerad säkerhetsbedömning av produkten ska göras. För att vara kvalificerad för detta behöver man högskolestudier i toxikologi. Dock är detta en uppgift som många hyr in konsult för. Toxikologi som huvudämne är sannolikt inte den naturliga vägen till ett arbete inom produktutveckling."

    Vänligen
    Peter SYV
    Liselotte SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan!
    Nu - bara 3 månader efter att vi ställde frågan - så kom det ett nytt svar:
    "...beroende på vad mer exakt man vill arbeta med så kan man tänka sig att man skulle behöva kunskaper inom:

    Att syntetisera kosmetika: En stor mängd organisk syntetisk kemi.
    Att bereda kosmetika: Farmakologi eller teknisk kemi.
    Att testa kosmetiska: Farmakologi, toxikologi.

    Jag hoppas att detta kan ge en viss vägledning.
    Ursäkta att du har fått vänta länge på svar.

    Vänliga hälsningar
    Studievägledare
    Institutionen för naturvetenskap och teknik
    Örebro universitet
    019-30 39 13"

    Svar (ovan) kom nyss och vi skickar det till dig direkt. Om du vill ha en förklaring ang. detaljer i det svaret, var god ring till tel.nr som du ser ovan - till Institutionen för Naturvetenskap&Teknik på Örebro Universitet.

    Ha det bäst!
    Liselotte, Syv på Fråga SYV
    Liselotte