Ida
    Hej mitt namn är Ida och jag är 18 år. Sammanlagt har jag gått ett (1) år på gymnasiet men har alltså ingen annan utbildning än det. Nu efter ett avbrott vill jag ta upp mina studier igen MEN jag vill absolut inte gå i en vanlig gymnasieskola så min fråga är vad som motsvarar bäst? Jag sökte till Kista folkhögskola men kom inte in. Har kikat lite på komvux men det verkar inte som att det finns de som motsvarar det jag vill ha.

    Alltså vill jag ha en gymnasieutbildning, eller något som motsvarar en gymnasieutbildning. Vad som helst som kan leda mig dit är jag intresserad utav. Finns det några tricks och tips? Vill ju bli klar med skolan så snabbt som möjligt då jag har väldigt lätt att bli skoltrött.

    Hur kan jag få min gymnasiekompetens? Helst så fort som det bara går!

    Tack på förhand
    Med vänliga hälsningar,
    Ida

    1 Svar

    Ludmila SYV på FrågaSYV
    Hej Ida,
    du vill få din gymnasieutbildning så fort som möjligt men vill inte läsa på en "vanlig" gymnasieskola.
    Du sökte till en Folkhögskoleutbildning men kom inte in.
    Du skriver inte VILKEN gymnasieutbildning du önskar skaffa dig /t.ex. Barn/fritids, Restaurang/livsmedel eller Samhällsprogrammet/. Det finns manga olika gymnasieprogram /yrkes- och teoretiska/.

    KomVux är du lite för ung för ännu. Det är först från 1 juli det kalenderåret som man fyller 20 år, som man kan läsa på KomVux (med ett undantag: om man har genomgått 3 årigt gymnasieutbildning på heltid men ännu inte är gammal nog för KomVux, kan man ändå antas).

    De alternativ som finns för dig, då du är 18 år nu är att söka ett "vanligt" gymnasieprogram /det alternativet vill du inte välja, om jag förstod dig rätt/, söka Introduktionsprogrammen /t.ex. Individ.alternativ: be om att få en anpassad studiegång, där man kan kombinera studier med praktik eller läsa i sin egen takt/.
    Ett annat alternativ för dig är att söka till andra folkhögskolor, där det finns lediga platser.
    Du kan även bedriva självstudier och tenta av kurserna t.ex. genom en så kallad "särskild prövning" i varje kurs.

    Jag råder dig kontakta en Studie- & yrkesvägledare på din gamla gymnasieskola för att diskutera vilka alternativ som finns i just din kommun: det kan finnas "lokala varianter" som t.ex flexibla studier /t.ex. halvdistans/ eller något project som vänder sig till ungdomar i din situation. Se på din kommuns hemsida om du hittar information om Vägledningscentrum /du kan även ringa kommunens växel och ställa en fråga om var du kan söka Studievägledning/.

    Jag hoppas att mitt svar hjälper dig att komma vidare & hitta en utbildningsform som passar dig.
    Vänligen & lycka till!
    Ludmila, SYV