Hej, i första hand rekommenderar jag dig TE/inriktning Teknikvetenskap >>

    I inriktning teknikvetenskap

    ingår matematik 4 och fysik 2 och godkända betyg i dem kommer du behöva om du vill efter gymnasiet söka till civilingengörsprogrammet på universitetet.

    Du kan också se vilka yrkeshögskoleutbildningar som kan finnas inom det aktuella kunskapsområde (robotik) här och yh kräver lägre behörighet - matte 4 och fysik 2 brukar inte krävas, men vi vet inte vilka yh med vilka behörighetskrav som kommer att finnas om några år.