Peggy

    Hej! Jag har fått gymnasiebetyg från hemlandet och fått bedömning av UHR (det motsvarar grundläggande behörighet med undantag av kravet för sva och engelska) Nu studerar jag kurser som jag behöver för mitt särskild behörighet på gymnasiet och inte på komvux, och ska göra prövning i engelska 6 och göra Tisus prov för att få behörighet i svenskan. Jag ville fråga vilken urvalsgrupp jag tillhör när jag ska söka till universitet , är det BI eller BII? Tack på förhand!

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Peggy,
    du kan fråga Antagning.se (tel.nr 0771-550720 tel.nummer vardagar kl.9-16) för att de är där som bedömning kommer att göras i vilken eller vilka urvalsgruppen som du kommer att prövas (och om du gör högskoleprovet, kommer du även prövas i HP_urvalet också!), men enligt vad jag ser så kommer du prövas i BII, kompletteringsgruppen (du kompletterar ju med kurser bl.a för särskild behörighet och var man kompletterar - på komvux, på en folkhögskola eller på annat sätt, t.ex genom prövningar - spelar ingen roll: en Komplettering är en komplettering och då prövas man i BII).