Linus
    Hej,
    Gick El- och energiprogrammet på gymnasiet och valde till högskoleförberedande med extra matte.
    Nu vill jag söka till högskola men utbildningen jag vill gå kräver matte 3c. Jag hade endast 2a så jag valde att läsa till den kursen via komvux. Gör detta att jag per automatik hamnar i urvalsgruppen BII?
    Om jag hamnar i BII finns det något sätt för mig att va med i urvalsgruppen BI också?

    Tack på förhand!

    1 Svar

    Vägledare SYV

    hejsan,

    om du söker utbildningar där alla kurser ingår i ditt exam.bevis (som krävs för särskild behörighet, alltså) - då prövas du i BI, direktgruppen.
    Men när du söker utbildningar till vilka du inte /utan Komplettering/ är behörig då prövas du endast i BII, kompletteringsgruppen.
    Du kan ringa till Antagning.se och få det bekräftat. tel.nr 0771-550720