Philip
    Hej
    Jag går fortfarande i ettan på gymnasiet men har redan börjat tänka på mitt universitetsval.

    Vad jag har förstått så får man gymnasieexamen om man läser 2500p på gymnasiet och är godkänd i 2250 av dem. Min fråga är då om jag hamnar i urvalsgruppen BI eller BIEX när jag söker till universitet.
    Tack på förhand

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Philip!

    Mycket bra att du är ute i god tid och tänker på vad du ska göra efter gymnasiet redan nu, när du går i åk1!

    BIex är en tillfällig urvalsgrupp som används för sista gången vid antagning till vårterminen 2017.
    Om du går åk1 idag, går du åk2 under läsåret 2015-16 och åk3 under läsåret 2016-17 och kan med det söka till högskola/universitet tidigast till hösten 2017 då BIex gruppen inte lägre finns (i fall dennes existens inte blir förlängd, förstås).

    Då blir svaret att du kommer att prövas i BI i fall du har alla kurser som krävs för behörighet i ditt Examensbevis. I fall du kompletterar med behörighetsgivande kurser kurser efter gymnasiet (t.ex. genom att läsa på Komvux), kommer du att prövas i BII gruppen.

    Om du läser på Komvux efter gymnasiet, men de kurser du läser inte krävs för behörighet, kommer du att prövas både i BI och BII - d v s i de båda urvalsgrupperna samtidigt.

    Om du gör högskoleprovet, kommer du även att prövas även i HP gruppen. Man kan prövas i flera olika urvalsgrupper samtidigt.

    Bästa hälsningar
    ANNA