Evelina
    Hej! Jag undrar över vilken urvalsgrupp jag tillhör.

    Jag har en godkänd gymnasieexamen i Ekonomi, juridik.

    Efter gymnasiet hade jag bestämt mig för att ta en yrkesförberedande utbildning och därför läste jag till två ämnen på komvux som inte ingick i min gymnasieexamen.

    Nu har jag ångrat mig och vill istället studera på universitetet.

    Vilken urvalsgrupp kommer jag att hamna i?
    • Ludmila : om du i ditt examensbevis från gymnasiet har alla kurser som krävs och du behöver inte komplettera då kommer antagning.se pröva dig i BI, direktgruppen. Men om din högskoleutbildning kräver en komplettering, ex. du vill söka till fastighetsmäklare där matte 3 krävs och du i ditt exam.bevis ine har matte 3, då kommer du behöva komplettera med matte 3-betyget och kommer prövas endast i BII, kompletteringsgruppen.

    1 Svar

    Vägledare SYV

    Hej Evelina,

    om de ämnena på komvux du läste, inte krävs för särskild behörighet till den högskoleutbildning du vill söka till, utan du är behörig (var behörig) redan innan du började läsa på komvux - då prövas du i BI, direktgruppen.