anonym
    Hej!

    Jag har länge varit intresserad av juridik och drömmen om att bli jurist. Nu går jag gymnasiet ekonomilinjen med inriktning juridik. Jag har fått upp intresset för människor och vill arbeta med dem på något sätt. Därför tänkte jag kriminolog programmet på högskola eller universitet då det både ingår juridik och beteendevetenskap. Däremot har jag hört att det är svårt att få jobb efter den utbildningen. Vilket gjorde att jag kollade upp socionom programmet. Däremot anser jag att kriminolog programmet verkar roligare men vill samtidigt kunna få jobb efter utbildningen.

    Vad är den stora skillnaden mellan dessa utbildningar? Finns det en möjlighet att på något sätt få lite av varje?

    Tack på förhand

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Socionom>> är en Yrkesexamen, där innehåll i utbildningen är strikt reglerat och att bli Socionom i Sverige kan man endast genom att läsa på Socionomprogrammet;

    Kriminolog>> är det inte så strikt reglerat vad man ska ha för utbildning. Man kan läsa lite olika program på högskolenivå; och man kan också sätta ihop sin egen kandidatexamen.

    De flesta utbildade socionomer får sitt första jobb som socialsekreterare>> inom den kommunala Socialtjänsten. Behovet av att anställa socialsekreterare är idag ganksa stort och prognosen är att det fortsätter vara lätt att få jobb.

    Som Kriminolog kan man få diverse olika jobb, även många jobb som inte har någonting med kriminologi att göra - ex. som utredare på Försäkringskassan>> eller som Arbetsförmedlare>>.

    Eftersom Socionom kräver en Yrkesexamen, så måste man just läsa på socionomprogrammet. Därför går det inte att skaffa sig en utbildning som är "mitt emellan socionom och kriminolog", tyvärr.