Elev
    Hej!
    Vilken utbildning motsvarar business administration i Sverige och vad kan man jobba som med sådan examen?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Linda,
    om du är intresserad av Högskoleutbildningar - kika på hhs.se/sv/Utbildning/BSc/BScBE.

    Bredden av branscher, inom vilka man efter den utbildningen, kan arbeta är rätt så stor t.ex. bank och finans, Management Consulting, Reklam, PR & kommunikation, Investment Banking, Retail, man kan också jobba som finansanalytiker, handläggare på en Myndighet, företagsledare, forskare, egenföretagare, inom "journalism", ex som Ekonomikommentator eller inom Redovisning.

    hej igen,

    Det finns tusentals olika utbildningar. Högskoleutbildningar hittar du på www.studera.nu
    yrkeshögskole - på www.yhguiden.se

    Du vet ju bäst vad du söker efter - vi kan komma med hundratals förslag, men inget av dem kanske passar dig;

    • Elev :

      Hej! Jag har kikat på den utbildningen, men kommer inte in på den. Finns det andra utbildningar på svenska som är liknande? Motsvarar ordet typ företagsekonomi fast på engelska?

    • Mikael : företagsekonomi brukar till svenska översättas som "business".
    • Elev : Det jag mest funderade över är vad business administration motsvarar för utbildning i Sverige om man vill studera på ett program på svenska. Hörde av en som studerade business administration utomlands så jag undrade mer vad det motsvarar för program i Sverige.
    • Mikael : Det är inte alltid möligt att "rakt av" jämföra utbildningar från olika länder. Men prata gärna med studievägledare som jobbar på insitutuiner som ger ekonomiutbildningar i Sverige (på högskolor och universitet); det finns hundratals (kanske t o m tusentals, om man även räknar in fristående kurser) olika utbildningar i Sverige. Det är rätt komplicerat; går inte att ge ett kort och konkret svar, tyvärr. Sedan, även om du skulle hitta en eller flera "motsvarande utbildningar", så är det inte alls säkert du kommer in på dem. Lösningen för dig kanske är att försöka höja ditt meritvärde; göra högskoleprovet ännu en gång och söka till utbildningar i Ekonomi som har lägre antagningsgräns - kanske någon fristående kurs som inte är så populär och inte har så många sökande... då börjar du läsa på högskolenivå och får testa-på det. Studier på högskolenivå passar inte alla. Många tycker att de är för teoretiska, tråkiga, långa och "jobbiga".
    Läs alla kommentarer