Vera

    Hej! Jag tycker väldigt mycket om religion och skrev mitt gymnasiearbete om sekter och tycker att det är väldigt intressant. Jag skulle vilja jobba med något inom det ämnet. Kanske på ett center för avhoppare, eller forskning eller något inom religion. Är själv inte religiös. Är 20 år och ganska vilsen i vad jag ska plugga.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Vera,
    det första yrket jag tänker på när jag läser din fråga är Psykolog. Som legitimerad psykolog kan man specialisera sig just inom det område som du är intresserad av. Legitimerad psykolog blir man i Sverige genom att läsa mot psykologexamen på psykologprogrammet som är en 5-årig högskoleutbildning, ett program på flera av de svenska lärosäten.
    Gå mot forskning kan man annars (eller i alla fall försöka) efter vilken grundutbildning på högskolenivå, som helst. Vill du religionsforskare - läs din grundutbildning inom religionskunskap. Vill du försöka gå mot forskning inom psykologi - läs din grundutbildning inom psykologi.
    Du kan annars söka läsa en psykologikurs och en kurs inom ämnet religionskunskap - på högskolenivå och sedan bestämma dig inom vilket område du vill fortsätta läsa. Under dina studier på högskolenivå kan du med fördel samråda med studievägledare på institutionerna och med högskolelärare.
    Jag kan annars tänka mig att även med examen från socionomprogrammet, så är det inte otänkbart att på något sätt kunna specialisera sig mot arbete med avhoppare från sekter. Om inte annat, så kanske du själv kan skapa projekt inom det område som sedan kan övergå i ordinarie verksamhet inom en kommun och förhoppningsvis även "sprida" sig till fler kommuner!