Greger

    Jag har precis börjat gymnasiet och går natur. Jag satt och kollade på olika jobb som t.ex läkare. Att hitta vilken utbildning man skulle gå för att bli läkare var enkelt men sedan när jag tittade på chefer av olika slag blev det väldigt oklart. Som ett exempel tittade jag på chefer inom bank, finans och försäkring. Jag försökte söka runt men det var jätte oklart vilken utbildning man behövde och det lilla jag hitta svarade dem något inom juridik eller ekonomi, vilket som var ett väldigt generellt svar. Finns det något mer konkret som att man ska plugga civilekonom eller nåt annat liknande?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    Chef - är i Sverige en yrkesroll som har personalansvar för anställda på en arbetsplats. Eftersom det finns olika villkor på olika arbetsplatser och inom olika branscher, har chefer diverse olika utbildningar. Det är därför det är svårt (kanske t o m omöjligt) att hitta ngt konkret svar: "gå den här utbildning för att bli chef inom finans, bank eller försäkring". :)
    Det är därför det finns endast "vaga" beskrivningar som t.ex högskoleutbildning med ekonomisk eller juridisk inriktning, men även utbilndingar inom PA (personal-admin) kan också leda till att man blir personalchef på en arbetsplats inom finans-försäkring-ekonomi-bank.

    En möjlig väg (av många möjjliga vägar) är civilekonomprogrammet + kurser i ledarskap, konflikthantering, gruppdynamik och arbetsrätt. Men, oavsett vilken utbildning man går kan inga garantier ges att kunna få en chefs-position.

    Studie- och yrkesvägledare