Student

    Hej! Jag undrar vilken utav utbildningarna kandidatprogrammet i biomedicin och kandidatprogrammet i kemi som innehåller mest respektive minst laborationer? Jag är intresserad av det teoretiska inom båda utbildningarna men inte lika mycket åt det laborativa arbetet och undrar vilken utbildning som kan leda till ett mer varierande jobb samtidigt som det innehåller annat än laborativt arbete hela dagarna? Mvh

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Student!
    Frågor om innehåll i olika högskole-universitetsprogram (bl.a hur många laborationer som ingår) måste du ställa till de som jobbar på just de utbildningar. Det finna olika program med samma namn som kan ha olika många laborationer och det är ingenting som en allmän studie- och yrkesvägledare kan svara på. Se om det finns uppgifter om antal laborationer i utbildningsbeskrivningar på utbildningarnas egna webbplatser. Om du inte hittar de uppgifterna kontakta de som jobbar direkt med de utbildningar - studievägledare på institutionen där utbildningen ges som förhoppningsvis vet svar på den frågan, men annars får hen fråga de lärare som undervisar på programmet eller ge dig kontaktuppgifter till lärarna så du får fråga dem direkt.
    ****
    Vad gäller "mer varierande" arbete efter de utbildningar du nämner i din fråga, så är även den frågan är mycket svårt att besvara för att yrken efter de utbildningarna är icke-reglerade och utbildningarna är breda och kan leda till jobb på många olika arbetsplatser. Det är också så att inte alla lyckas få jobb direkt efter kandidatprogrammet/grundutbildningen utan blir mer eller mindre tvungna att söka utbildning på avancerad nivå: magister eller masterprogrammet och de programmen har olika inriktningar som leder till olika jobbmöjligheter.
    I princip varje grundutbildning på högskolenivå ger möjlighet att sikta på att bli forskare och/eller högskolelärare. Sedan är det också så att många utbildningsadministratörer på lärosätena: högskolor och universitet - har högskoleutbildning inom samma område som institutionen erbjuder: det finns alltså möjlighet att efter kandidatprogrammet i kemi söka jobb som utbildningsadministratör på en institution där högskoleutbildningar i kemi ges.
    Nya yrken "uppstår". Du ska kanske jobba inom ett yrke som idag ännu inte finns. Du kanske t o m uppfinner ditt eget framtida yrke!? Du kommer kanske starta "eget" inom ett kunskapsområde som ingen idag ännu har utforskat?
     Förutom att du läser allt som står på utbildningarnas egna webbplatser och kontaktar de som jobbar direkt med de utbildningarna som du är intresserad av, så finns det förhoppningsvis Studerande-ambassadörer som själva läser på den utbildningen och kan därför ge dig aktuell information om vad som ingår i utbildningen; du kan också fråga om möjlighet att bli "studerande för en dag"/skugga en högskolestuderande och sitta på föreläsningar, delta i någon laboration och känna "på riktigt" hur det är att vara studerande på den utbildningen.
    Institutionerna gör ibland uppföljningar/enkäter och får fram var deras f d studerande jobbar idag  -- fråga efter det på institutionerna.