Elias
    Hej! Jag har nyss fått reda på att jag har fått betyget F i matematik 2b. Jag undrar lite om vilka höhskoleutbildningar inom kommunikation eller psykologi jag kan söka till utan att ha godkänt betyg i matematik 2b. Jag har klarat matematik 1b och har goda betyg i övriga ämnen.
    Mvh Elias

    2 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    hej Elias!
    Läser du åk2 eller 3 nu?
    Om du läser åk2 nu, så kanske du kan uppnå godkänt betyg i Matte 2b under nästa läsår.
    Om du läser åk3 nu, då är det för sent att söka till höstterminen på högskolan.
    Sista ansökningsdag till högskolan var 15 april. Det kan komma ut restplatserna (där det var för få behöriga sökande) i slutet av juni - och då får vi se vad som finns att söka där inte Matte 2b krävs.

    Vill tipsa dig om www.yhguiden.se - se om du hittar någon intressant yrkeshögskoleutbildning där. Sista ansökningsdag till yrkeshögskola är olika till olika yh. Yh är också flexibla i frågan om behörighet & sista ansökningsdag, till skillnad från högskola.

    Alla högskoleutbildningar kan du hitta på www.studera.nu och där ser man även vilken behörighet som krävs.

    Svara på frågan om vilken årskurs du går nu och jag ska försöka hjälpa dig mer.

    Mvh
    Mikael
    • : Jag läser åk 2 på samhäll - beteendevetenskapliga. om jag läser upp det i 3an kommer det finnas schemalagda lektioner med lärare eller får jag läsa upp på egen hand? tack.
    • Milla : Det är upp till rektor på ditt program att besluta. Jag skriver ett nytt svar till dig nu!:)
    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej! Mitt råd är att du läser matte på egen handinstrument sommaren. En bra sida är www.matteboken.se

    Nästa år får du önska hur du vill ha det ang undervisning eller tenta av kursen och vi håller tummarna för att du får som du vill.
    I fall du innan 15 april nästa år inte är säker på att du får ett godkänt betyg i matte 2, kan söker du några alternativ till högskola eller yrkeshögskola som inte kräver matte 2.
    Vi håller tummarna!
    Milla
    Studie- och yrkesvägledare