Brigette

    Hej! Jag har funderingar på att studera men vet inte riktigt till vad, jag behöver ett rörligt yrke då jag lider av en hjärtsjukdom och kan inte ha ett sittande arbete. Jag är en väldigt kreativ kvinna, älskar skönhet och människor kroppen, mina planer är att studera till hudterapeut men jag vill gärna ha något mer stabilt. Jag älskar att hjälpa människor när det kommer till utsatta situationer, jag älskar att ge massage, skönhet, jag älskar att arbeta med människor kroppen, alltid varit nyfiken hur kroppen fungerar. Vad finns det för yrken inom vad jag gillar som inte är ett sittande eller stressiga yrken där min kropp behöver slitas ut.

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Brigette!
    de yrken som jag tycker passar mycket bra in på den beskrivningen som du ger i din fråga är följande:
    Arbetsterapeut
    Fysioterapeut
    Massör
    Podiater
    Militaryfitnessinstruktör
    Yogainstruktör
    Med.tränare
    PT
    Fitnessinstruktör
    Dykinstruktör
    Vattengympainstruktör
    Badmästare
    Idrottslärare
    Aktiveringspedagog
    Friskvårdsterapeut
    Naprapat
    Osteopat
    Kiropraktor
    Självförsvarsinstruktör
    Simlärare
    Hästunderstödd terapeut
    Ergonom
    Idrottsmassör
    och kanske även Ambulanssjukvårdare, dock kan det förekomma mycket stress i det yrket, så kanske du väljer bort det yrket.

    Men du får gärna kika på ännu många fler yrken, t.ex på yrken som ÄventyrsguideAktivitetsinspiratörFritidscoach och Fritidsledare som enligt min mening ligger lite längre bort från dina önskemål på grund av att de inte har direkt med människokroppen att göra.
    Yrkesnamn i blått (ovan) är alla klickbara länkar, som leder till respektive yrkesbeskrivning på sajten www.framtid.se där över 2.ooo yrken finns att läsa om; många yrken har också filmer kopplade till sig och längre ner kan man se listor på liknande yrken och annonser om lediga jobb.
    För att veta vilken utbildning man ska satsa på måste man i vissa fall veta exakt vilket yrke man vill jobba inom - detta för att vissa yrken är strikt reglerade (man måste ha viss speciell utbildning, för att t.ex legitimation kan krävas och i grunden för legitimation måste rätt examen ligga).