Hej Olivia,
    En förutsättning för att kunna bli ”Mordutredare/utredare av grova brott” är antingen genomgången utbildning på Polishögskolan eller en akademisk examen. Man kan också utbilda sig till en Kriminolog, som är ett yrke som kräver en akademisk utbildning.  ”Mordutredare” är mycket attraktiva tjänster och kräver oftast tidigare erfarenhet av utredningsarbete. Det finns ingen utbildning, som jag vet, som specifikt förbereder till att kunna jobba som mordutredare. Du får fundera på om du vill söka till polishögskolan där du börjar med att utbilda dig till en "vanlig" Polis. Och sedan tar du det "därifrån". Läser du högskolekurser i kriminologi, juridik och liknande ämnen så ökar du dina chanser att du på grund av att du är utbildad Polis + har även högskoleutbildning, blir utvald till att jobba med grova brott.
    Om du inte vill eller kan utbilda dig till Polis, läs så mycket kriminologi, juridik och "liknande" som du kan - på högskolenivå. Är du intresserad av statsvetenskap också, så kan du kanske kombinera även de kurserna in i en kandidatexamen. Kika också gärna på kurser som handlar om utredning, t.ex gu.se/studera/hitta-utbildning/projektledning-och-utredning
    Oavsett vilken utbildning man skaffar, så kan jag inte ge ngn garanti på att bli utvald att jobba med utredningar av grova brott (mordutredningar). De tjänsterna är mycket populära och många söker när det finns möjlighet att "få in foten" inom den "avdelning inom polisen". Även "övriga meriter" som vissa språkkunskaper kan spela stor roll och ibland kan det handla om att ha tur och råda finnas på rätt plats vid rätt tidpunkt. Mitt råd är att du överväger söka till polishögskolan för att som en del av din utbildning, utbilda dit till polis men att du samtidigt också söker läsa högskoleutbildning eller i alla fall några högskolekurser. Du kan kanske läsa polisutbildning + kurserna på högskolenivå samtidigt. Du kan också kontakta personalavdelningen hos polisen och fråga vilken utbildningsbakgrund som deras "nuverksamma" utredare av grova brott har.