Ebba
    Just nu har jag samhällsvetenskap med media inriktning som 1:a val. Det känns som att det kommer bli tråkigt och väldigt mycket plugg utifrån vad jag har hört. Jag har inte en aning om vad jag vill jobba med så min mamma säger att jag ska ta samhäll för det är en bred utbildning men det känns så himla tråkigt. Jag vet inte riktigt vad jag skulle välja annars. Jag vill jobba mycket praktiskt men ändå ha stor valmöjlighet efter gymnasiet.
    • : Jag har gått samhällsprogrammet och ja det är en plugglinje, men det behöver inte vara så jobbigt som vissa får det att låta. Utbildningen väldigt bra, du har en bred grund och kan läsa till vad du vill efteråt och det jag uppskattat mest är utvecklingen man går igenom. När jag började samhällsprogrammet hade jag en ganska slapp inställning till skolan, jag var inte den som ville lägga skola på fritid och jag ville helst gå någonting kul. Men har aldrig ångrat mitt val. Man får väga alternativen. Man får även lägga till olika tillval något år (man fick iaf det förr) så då kan du ju alltid lägga till något roligt som tex foto, musik, måleri, dans eller dylikt. Enligt mina erfarenheter så är det inte så farligt, jag tycker inte att vi hade så mycket läxor alls, däremot hade vi mycket uppsatser och prov. Men när vi inte hade prov/uppsats så var veckorna, vad jag minns det som, väldigt slappa. Lycka till med valet!

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, tack för ditt inlägg Frida - du ger ett tänkvärt perspektiv utifrån din egen erfarenhet! Det verkar dock som att Ebba skulle vilja ha en mer varierad gymnasieutbildning för att få tre meningsfyllda år på gymnasiet. Det fiffiga med yrkesprogrammen är ju att du via tillval av tre kurser kan få en högskolebehörighet som breddar dig och ger dig större valmöjlighet. Du kan alltså få två kompetenser - en yrkeskompetens OCH möjlighet till att söka högskola! Fundera över detta med din mamma.

    För det är väldigt viktigt att man trivs med både programmet och skolan. Kanske kan du hinna gå lite provdagar på ett yrkesprogram som intresserar dig och på ett samhällsvetenskapligt program - så du kan jämföra ordentligt. Många skolor erbjuder provdagar. /Lena, Syv