Sandra
    Jag går 3:de året på gymnasiet i ekonomiprogrammet, och jag undrar vilken utbildning jag ska läsa vidare om jag vill bli advokat?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Sandra!
    I Sverige är ADVOKAT i grunden alltid Jurist - tidigare kunde man läsa kandidat i juridik, men sedan några år erbjuds inte den möjligheten (i alla fall enl.våra uppgifter) och då är det Jurist med examen från juristprogrammet, som man ska vara för att på sikt kunde bli en Advokat.
    Alltså, du behöver söka till Juristprogrammet på högskolenivå; det är 4,5 år lång utbildning på heltid, som finns på ett antal svenska lärosäten. Se gärna listan på studera.nu/jamfor-utbildning/?q=juristprogrammet

    Vänligen
    Julia syv

    Bara den som har antagits som ledamot i Sveriges Advokatsamfund får i Sverige kalla sig för en advokat. För att bli antagen som medlem måste man ha en svensk juristexamen. För sökande från andra EU/EES-länder och Schweiz gäller särskilda regler.

    För att bli advokat ska man först genomgå 4,5 års juridisk utbildning och ta juristexamen vid ett universitet. Därefter krävs minst tre års praktisk kvalificerad juridisk verksamhet, antingen genom tjänstgöring som biträdande jurist vid en advokatbyrå eller vid en egen juridisk byrå. Idag måste också alla som vill bli advokater uppnå advokatexamen, en utbildning som avslutas med en muntlig examination. För mer info om advokatexamen, var god se Advokatsamfundets hemsida.

    När man uppfyller alla dessa krav, som nämns ovan, kan man ansöka om inträde i Advokatsamfundet. Ansökan om inträde prövas av Advokatsamfundets styrelse. Förutom de formella kraven måste den sökande också ha ordnad ekonomi, vara redbar och i övrigt lämplig för advokatverksamhet. För mer information, var god se Advokatsamfundets hemsida.

    • : Hej igen! Tack för det svaret! Men om man pluggar affärsjuridik, kan man bli advokat efter det?
    • Julia :

      Jag har nu utökat mitt tidigare svar till dig. Var god läs ovan. Du måste ta ut JURIST-EXAMEN och det är möjligt endast via juristprogrammet. Vänd dig gärna till studievägledare på juridiska utbildningar och hör vad de har att säga. Vi på Fråga SYV har i alla fall info om att det går inte gå förbi juristprogrammet, utan man är tvungen att läsa det och ta juristexamen först för att sedan kunna påbörja vägen mot yrket Advokat.

      Kontakta annars Advokatsamfundet på [email protected] eller ring handläggarna via växeln på tel. 08-459 03 00 under telefontid som är på vardagar kl. 9–12.