Corina

    Hej! I framtiden vill jag arbeta inom flygbranschen, som flygvärdinna. På gymnasiet har jag studerat Handel och Administrationsprogrammet. När jag studerade på gymnasiet fick jag inte betyg i två ämnen. Jag kan ändå söka utbildningar som grundläggande behörighet på universitet. Jag vill söka en distansutbildning inom folkhälsovetenskap 180 hp på universitetet och då varar utbildningen i 4 år. Jag vill bygga också en universitetsexamen inom språk och hälsa. Jag undrar vad jag behöver plugga för att jobba inom flygbranschen som flygvärdinna. Kan jag bli flygvärdinna nu också även om jag inte har universitetsutbildning men jag har tänkt att en universitetsutbildning är ett plus. Jag tänker också att man får inte vara för gammal för det yrket och jag är 24 år. Så antingen kan jag bli flygvärdinna i ett arabiskt land. Eller kan man vara så gammal och bli flygvärdinna i Sverige då. Hoppas att ni kan hjälpa mig!

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hejsan!

    om yrket Flygvärdinna kan du läsa på Framtid.se/yrke/flygvardinnaflygvard där det också finns information om hur man blir flygvärdinna, alltså om vägen till yrket. Högskoleutbildning krävs inte, i alla fall i Sverige. Körkort kan krävas. Jag kan faktiskt inte svara på om högskoleutbildning skulle ses som en stor fördel när man söker jobbet som flygvärdinna. Jag skulle faktiskt tro att vårdutbildning, även om den är på lägre nivå (t.ex några gymnasiala kurser från vård- och omsorgsprogrammet) skulle vara en stor fördel. Fundera på att söka till sjuksköterskeprogrammet, kanske? Och under tiden du läser till sjuksköterska kan du se om något flygbolag kommer att rekrytera och utbilda till flygvärdinna - så kan du "i värsta fall" hoppa av ssk-programmet (eller be om studieuppehåll med bibehållen plats). Det är nämligen Praktiska kunskaper inom vård och inte teoretiska som du får om du läser folkhälsovetenskap, som är en stor fördel om man söker jobb som flygvärdinna.
    Ang. bli flygvärdinna i något annat land än Sverige kan jag tyvärr inte ge någon information om.