said
    Hej !
    jag har funderat mycket om mina framtid de senaste månaderna som jag hade gymnasievalet. Min först hand har valt naturvetenskapsprogrammet och det andra hand teknik Men jag tvekar hela tiden för jag vet inte vad jag vill bli.
    Jag tänker oftast att bli programmerare för att det är en mycket efterfrågad jobb i framtiden samtidigt som jag har stor intresse för naturvetenskapliga utbildning som leder efter gymnasiet till stort möjlighet att välja vad man vill till vidare utbildning.
    Mina fråga är kan man bli behörig till programmerare utbildning på högskolor och universitet om man läst naturvetenskapsprogrammet ?
    eller är det måste att läsa teknik för att bli behörig till programmering utbildning?
    Den andra frågan är vilken program på gymnasiet behöver man läsa för att bli grafisk designer eller grafisk formgivare?

    Jag vet att mina frågor att är motsatser med varandra eller olika frågor men jag har stora intresse i olika område och strävar efter att få nyttig överblick om de intresserade områden.
    Jag behöver verkligen hjälp.
    Tacksam för svar.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Said!

    IT-område är i en ständig och snabb utveckling. De kunskaper som du kommer att behöva om 10 år som programmerare eller grafisk designer är i mångt och mycket inte uppfunna/upptäckta ännu. Hård och mjukvara som programmerare och grafiska designers kommer att använda om 10 år finns idag ännu inte.
    Därför är det omöjligt att i detalj svara på frågan vad som man behöver läsa på kurser för att bli behörig till en högskoleutbildning om tre år, t.ex.

    Allmänna råd är att läsa så mycket matematik, dataämnen (programmering, webbdesign) samt engelska - som du bara kan.

    Naturvetenskapsprogrammet är ett bra val om du är intresserad av yrken inom Naturvetenskap. Du kan mycket väl bli programmerare eller grafisk designer efter att på gymnasiet ha gått NA, http://www.gymnasieguiden.se/program/NA

    Om du läsa med undervisningsspråk svenska och/eller arbeta i Sverige i framtiden, råder jag dig även satsa på att lära sig så mycket svenska som möjligt i tal och skrift. Däremot om du vill läsa med undervisningsspråk engelska och/eller arbeta utomlands i framtiden är det viktigare med engelska. Bra om du kan lära dig både svenska och engelska. I fall du på eftergymnasial nivå vill läsa "på engelska" (undervisningsspråk - engelska) kan det vara bättre att söka IB programmet, http://www.gymnasieguiden.se/program/IB

    Val av gymnasieprogram är inte avgörande för din framtid. Det finns möjlighet även efter gymnasiet att komplettera i fall några kurser skulle saknas för behörighet till en eftergymnasial utbildning.

    Som sagt, tycker jag att Naturvetenskapsprogrammet är ett mycket bra val för dig i fall du vill läsa på svenska, men i fall du vill läsa på engelska, så är det IB som du bör söka till.

    Med vänlig hälsning
    Mikael
    • : Tack så mycket, din svar blev verkligen hjälp för mig, att man blir behörig för programmerare utbildning efter natur på gymnasiet.