Maija
    Hej!
    Jag har gymnasiekompetens (estetisk musik) och fritidsledarutbildning sedan tidigare, men jag trivs inte och vill skola om mig helt. Har försökt skaffa information om olika Yrkesutbildningar, men på de allra flesta utbildningar krävs att jag ska ha gått rätt gymnasieutbildning, t.ex gått naturbruksgymnasium och deras särskilda kurser för att kunna söka skogsbruk etc.

    Hur kan jag skaffa mig den kompetensen med tanke på att jag redan har gymnasie- och yrkesutbildning? Är komvux (i en annan kommun dessutom) uteslutet?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Maija!

    Det är inte helt lätt att hitta möjlighet att utbilda sig inom Skogsbruk om man inte gick Naturbruksprogrammet på gymnasiet.

    Komvux i en annan kommun kan du söka till - och vi hoppas du kan läsa där, men "gången" är följande: den kommunen som har utbildningen kommer att skicka förfrågan till din "hemkommun" (där du är skriven) om Interkommunal ersättning. Din hemkommun kan då svara Ja eller Nej. Svarar din hemkommun Nej, då kan du inte. Svarar din hemkommun Ja, då konkurrerar du om plats på utbildningen på samma sätt som personer som bor i den "rätta kommunen". Så det är inte uteslutet. Dock är det ofta så att hemkommunen svarar Nej och motiverar det med att det finns inte utrymme i budgeten för att betala för utbildningsplats. Men jag tycker definitivt att du ska försöka få plats.

    Yrkeshögskola kräver, precis så som du skriver själv, vissa förkunskaper men de har möjlighet att ta in även om du inte har alla de formella förkunskaperna. Jag tycker därför du bör söka och uppge i din ansökan att du söker i "fri kvot" och motiverar varför du är lämplig att gå utbildning med ditt stora intresse och motivation. Det skulle vara ett stort PLUS om du kunde jobba eller praktisera inom rätt bransch - i alla fall i några månader. Om det är Skogsbrukstekniker du vill bli, försök få jobb eller praktik inom skogsbranschen så fort som möjligt och uppge i din ansökan att du försöker nu få jobb eller praktik eller att du redan jobbar eller praktiserar inom rätt bransch.

    Ännu en möjlighet skulle vara att försöka bli Lärling (vuxenlärling). Hitta ett företag som vill ta in dig som lärling. Och då blir det "lära genom att göra" utbildning. Försörning som en vuxenlärling har varierar: ibland betala företag lärlingslön men ibland är det arbetsförmedlingen som skriver in det som Arbetsmarknadspolitisk åtgärd och kan i så fall besluta om att ge dig Aktivititetsstöd under din lärlingstid.

    Efter en sådan lärlingstid på t.ex ett år - kan du kanske lättare komma in på en Yrkeshögskoleutbildning.

    Tips på yrkeshögskoleutbildningar: Skogsbrukstekniker, Skogsplanerare och du kan se hela utbudet på www.yhguiden.se

    Jag hoppas att någonting i mitt svar blir till hjälp för dig! Lycka till!

    ANNA