Meja
    Hej!
    Jag har gått ut första ring på gymnasiet och går i Naturvetenskapsprogramet. Men jag har funderat på att byta till Natursamprogrammet i andra ring. Kan man bli t ex tandläkare, apotekare, läkare? Vad mer kan man bli? Kan man bli lärare? Till vilken ämne i sån fall?
    Tack och hejdå;)

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Meja!

    Om jag förstår dig rätt, så vill du byta Inriktning på Naturvetenskapsprogrammet. Du funderar på att satsa på inriktningen "Naturvetenksap och Samhälle" i stället för inriktningen "Naturvetenskap", stämme det?

    Lärare kan man bli efter alla gymnasiala program. Beroende på ämneskombination (dvs vilka ämnen man vill bli behörig att undervisa i) kan kompletterings krävas på komvux efter gymnasiet.

    Angående de andra yrken som du nämner i din fråga: Tandläkare>>, Apotekare>> och Läkare>> - så kräver de utbildningar som leder till att man kan ha de yrkena särskild behörighet: godkända betyg i Matte 4, Fysik 2, Kemi 2 och Biologi 2. Och alla de kurser som krävs ingår i inriktning "Naturvetenskap".

    Detta innebär att i fall du läser den andra inriktningen, dvs "samhälle"  kommer du inte bli behörig till just de vårdyrkena som du nämner i din fråga.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig i att fatta beslut om val av inriktning på ditt program.

    Jag vill också föreslå att du läser om olika yrken på www.framtid.se och väljer några som du blir intresserad av. Sedan kan du höra av dig igen, så kan vi hjälpa dig med information om hur man kan utbilda sig till just det yrket.

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Tack för svaret,
    • : Men undrar också vilka andra ämnen man kan bli i natursamprogrammet?
    • : yrken menade jag
    • Anna : Det är ganska många olika utbildningar man kan bli behörig till efter NA-inriktning "samhälle" och jag ska ge några exempel i ett nytt svar till dig. Läs om olika yrken på www.framtid.se
    Läs alla kommentarer
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    på naturvetenskapsprogrammet, inriktning "samhälle" ingår kurser (som obligatoriska) som gör att du i fall du får Examensbevis och uppfyller även Särskold behörighet - ska kunna söka högskoleutbildningar som leder till föjande yrken:

    Arbetsterapeut>>, Audionom>>, Dietist>>, Djursjukvårdare, Hippolog>>, Landskapsingenjör>>; Lantmästare>>, Sjuksköterska>> och Röntgensjuksköterska>>, Skogsmästare, Skogstekniker, Tandhygienist>>, Tandtekniker>>, Trädgårdsingenjör>>, Fysioterapeut>> (fd Sjukgymnast), Jurist>>, Agronom>>, Arkitekt>>, Landskapsarkitekt>>, Civilekonom>>, Psykolog>>, Socionom>>, Studie- och yrkesvägledare>>, Förskollärare>>, Grundlärare i fritidshem, Lärare på låg- och mellanstadiet (läs om yrket Grundskollelärare>> )ämneslärare i Samhällskunskap, Filosofi, Historia, Juridik, Religion, Naturkunskap, Geografi, Psykologi och Företagsekonomi, grundskolelärare i Teknik; Sjöingenjör>> & maskintekniker (läs om yrket Ingenjör inom maskinteknik>>), Sjökapten>> & Styrman.

    Med vissa tilläggskurser (valbara kurser) - kan du bli behörig till ännu många fler utbildningar både på högskola och på yrkeshögskola>>.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Lycka till med dina studier!

    ANNA