Rama

    Hej! Jag har läst gymnasiet i komvux. Jag har mer än 2400 poäng och jag har inte fått exsamen tills nu för att jag vill välja vilket ämne som jag vill räkna ut. Min fråga är kan jag att välja bara svenska 3 för räkna poäng och skrev U på svenska 1 och 2 eller och lägga andra ämne istället de? Min Andra fråga, om jag vill ansöka till programmet och det behöver matte 4 kan jag att välja bara matte 3 och 4 och skrev U på matte 1?

    Tack för hjälpen/Rema

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej!
    I Examensbeviset från gymnasiet och från komvux är kurserna svenska 1 och matematik 1 obligatoriska och måste ingå som vanliga kurser. Vidare gäller: för behörighet till högskola (grundläggande behörighet) måste även betygen i svenska 2 och 3 finnas med godkänt betyg och betygen i de kurserna räknas även in i sökandes jämförelsetal och på så sätt påverkar meritvärdet.
    Vad gäller matematiken, så beror det på om ditt examensbevis från komvux kommer vara inom område Naturvetenskap-Teknik eller inom område Samhälle-Humaniora. Prata med SYV på komvux - är mitt råd. Under alla omständigheter kan du inte exkludera svenska 1 eller matematik 1 - för att examensbevis inte kan utfärdas utan att betyg i de kurserna ingår som "vanliga kurser" inom de 2400poäng som examensbevis från komvux kräver.

    • :

       Om det finns ämne som är behörighet till programmet men jag vill inte räkna det t.ex matte 4 kan jag skrev U att jag har läst den men jag vill inte räkna betyget med 2400 poäng?

    • Anna : Kurser som krävs för särskild behörighet (betyg i dem) räknas in i jämförelsetal. Och detta oavsett om kurserna finns i examensbeviset eller utanför. Du vinner därför på att inom examensbeviset inkludera även alla kurser som krävs för särskild behörighet, för att betygen i dem kommer ändå räknas in. Du kan då i stället utesluta andra kurser i vilka du har lägre betyg än A men du kan inte utesluta obligatoriska kurser. Samråd med SYV på komvux.