Sofia
    Hej!
    Jag går sam-beteende programmet sista året och ska börja på mitt gymnasiearbete. Det som är svårt just nu är val av ämne då jag vill välja en metod som är relativt enkel att använda. Jag är intresserad av att undersöka exempelvis reklamfilmer/ reklamaffischer/ loggor/ valaffisher, för att underlätta processen i gymnasiearbetet, men också komplettera skrivbordsundersökningen med en annan metod. Det svåra blir nu att hitta en nischad frågeställning som har med mitt program att göra och hur man skulle kunna formulera den. Det finns så många ämnen att välja på så jag vet knappt var jag ska börja. Behöver alla tips jag kan få!
    Tack på förhand
    • Vägledare : vad gäller TEMA och kanske också Frågeställningar, kan SYV ge tips, precis som vilken annan person som helst; SYV är inte expert på gymnasiearbete, men vad gäller METODER är det lärare i respektive ämne eller andra experter man måste söka svar hos.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Sofia,
    frågeställningar måste utgå från Temat för GA och metod väljs utifrån frågeställningar: alltså du vill ju Svara på de frågorna som du ställer i ditt GA och metoden är en väg fram till målet, som är att belysa temat för GA genom att besvara frågeställningar.
    Till exempel kan du göra "översyn" av hur Relkam&Marknadsföring görs för din egen gymnasieskola. Och om det, enligt din mening, kan göras "bättre"; exempelvis kan du be elever på grundskolan och på IM, som är gymnasieväljare, alltså att rösta på olika loggor och bilder som tilltalar de mer än andra och du "blandar" då de befintliga "reklam"-artiklar som din gymnasieskola använder idag och de andra, så du har på förslag och genom att gymnasieväljare röstar och motiverar varför de röstar på det ena alternativet och inte på det andra - kan du dra slutsatser om vad som tilltalar gymnasieväljare och varför. Och du kan också jämföra med hur de vuxna röstar - lärare, vårdnadshavare m.fl. Det kan vara intressant att få fram om olika åldrar tycker olika bra om samma logga, bilder, slogans och reklam-texter eller om det ej finns några större skillnader. Sedan kan man resonera kring det, försöka förklara varför resultatet blev som det blev.
    Ovan är bara ett exempel som jag kunde komma på "på raka arm". Jag är inte expert på reklam, marknadsföring eller gymnasiearbete. SYV-ar är inte det, utan vi kan endast säga våra personliga åsikter inom de områden.
    Temat, frågeställningar och metod för GA måste godkännas av handledare för ditt GA på din gymnasieskola. Du kan komma med ett eller flera förslag och även be handledaren för GA att hen ger sina förslag och/eller exempel på GA som gjordes förr; t.ex kan det finnas Bra Teman för GA inom område som intresserar dig, men som eleverna har förut "misskött", alltså fick F på sina GA, för att de ej belyste temat (lyckades inte svara på frågestälningarna); och du kan kanske med samma tema och även samma frågestälningar göra ett mycket bättre jobb och få godkänt på GA. Det vara bara en tanke... jag vet inte om du kan få fram vilka tidigare GA som ej blivit godkända, men du kan fråga på din skola om det, om du vill.

    Frågor och svar taggade med 'förstaurvalet' (1 st.)

    • Nicole

      Sen anmälan till Universitetet?

      Hej! Impulsiv som jag är så panik-ändrade jag min ansökan till universitetet i sista sekund och ångrar mig nu i efterhand. Jag vill söka Grundlärarprogrammet med inriktning F-3 på Uppsala universitet som första alternativ men tog bort denna i min ändring, så min fråga är nu om Uppsala...

      Julia: : Hej Nicole,jag förstår att det är viktigt för dig att få svar, men mycket av det du frågar om uppstår "genom slumpen": om det slumpar sig så att färre behöriga... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga