mansoora
    hej!
    jag undrar är det bättre för mig att välja Na/Na och om jag få mindre betyg än vad det krävs, jag ska göra prövningar... jag vet att jag ska betala och jag har inget problem med pengar och sånt bara jag kommer in i mitt drömutbildning.
    eller är det bättre för mig att välja VO och går ett bas år eller komplettera på komvux? (vad jag menar med bättre är t.ex. tiden, att få bättre resultat och att jag vill ha en säkert väg? i vilket programm har jag mer chans att jag kommer in på tandläkare?? men jag vet att om jag väljer Na och om det behövs jag läsa upp mina betyg då hamnar jag båda i Bl och Bll och jag ska skriv HP också, jag ville fråga er för att bli mer säkert , jag själv vill läsa Na då är min väg tydlig och bra... vad tycker ni?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej, Mansoora!

    Har du pratat med Studie- och yrkesvägledare på din skola? Vad fick du för svar och råd hos din SYV?

    Var tycker dina föräldrar? - du är inte myndig och det är egentligen föräldrar/vårdnadshavare som väljer till gymnasiet. Utan deras samtycke, kan du inte välja program.

    Sedan undrar jag också var har du för betyg i matematik, fysik, kemi och biologi?

    Det rekommenderas inte att välja Naturvetenskapsprogrammet i fall man har lägre betyg i de NO-ämnena än C. Helst ska man ha A och B betyg i alla NO-ämnena på grundskola för att lyckas bra på Naturvetenskapsprogrammet. Matten är tuff och läses i snabb takt. Är man inte "kompis" med NO-ämnena, blir det inte lätt och att plugga dygnet runt hjälper inte alltid heller.

    En bra idé är också att du pratar med dina lärare i NO-ämnena och ber dem om råd. Dina lärare känner både dig och de kraven som ställs på olika gymnasieprogram och de kan därför leda dig in på rätt spår.

    Personligen tycker jag att det alltid är bra att skaffa sig ett yrke så fort man kan för att ha en stabil grund att stå på - inför framtiden. Är man duktig och motiverad och vill läsa vidare efter ett yrkesprogram, så finns det massor av möjligheter till det.

    Så, om du frågar mig - då säger jag att jag skulle välja VO hellre än NA.

    Vänliga hälsningar

    Liselotte Syv

    P.S: Jo, jag glömde att fråga om du gjorde någon test inför val till gymnasiet? Den finns en bra test på GymnasieGuiden som jag rekommenderar att du gör. Lycka till!

    Liselotte