Andreas
    Hejsan jag ska ta ut ett slutbetyg snart, den utbildningen jag ska söka till är högskoleingenjör datateknik (områdsbehörighet 8/A8) i Lund.

    Då jag kommer ta ut ett slutbetyg med nya och gamla gymnasiekurser, dvs blandat betyg, så är min fråga följande.

    Hur räknas mina meritpoäng?

    Vad får jag för meritpoäng? då jag kommer ha Mattematik E, Biologi A samt Engelska 7? För jag blir inte klokt vilket av områdsbehörighet gäller för mig.
    När jag kollar i Behörighetsområde A8 står inte Biologi A med, men kollar man i Behörighetsområde 8 så får man 0.5 poäng för Biologi A.
    Vad motsvara Matte E? Matematik 4 eller 5?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Andreas!

    Det som gäller för dig kan du läsa i Faktabladet för den som har Slutbetyg från Komvux från 2010 och senare.

    Områdesbehörighet A8 är det för dem som får Examensbevis. Det gäller, alltså, inte dig.

    För dig som kommer att få Slutbetyg, gäller Områdesbehörighet 8 och där får man 0.5 i Merit för Biologi A.

    Ang. meritpoäng för matte för din del: enligt min bedömning, får du 0.5 i merit för Matte E. Du år inget för Matte D för att den krävs för behörighet till "din högskoleutbildning".

    Din fråga om vad matte E motsvarar - matte 4 eller 5, så är det tyvärr jättesvårt att svara på - därför att de "gamla" och de "nya" mattekurser är inte lika stora.

    De nya kurserna Matte 1, 2, 3, 4, 5 och matte specialisering är alla á 100 poäng/kurs. Men de "gamla" kurser var olika stora: Matte A bar en 100 poängskurs, Matte B vad på 50 poäng, Matte C och D var på 100 poäng men Matte E var på 50 poäng. Därför finns det inte direkt "översättning" och varje utbildning tar ställning till om de ska kräva lite mer eller lite mindre (jämfört med de gamla kurserna) - om det t.ex förut krävdes Matte C, då läste man 250 poäng matte för att bli behörig. Numera kan man inte läsa 250 poäng matte på gymnasiet. Man kan läsa 200 poäng eller 300 poäng - för att de nya mattekurser är á 100 poäng/styck.

    Enligt min bedömning, får du 0.5 i merit för matteE, 0.5 - för Biologi A och 1.0 för eng7 och med det uppnår 2.0 i merit.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Lycka till!

    Liselotte SYV

    Liselotte