Agnes
    Hej! Jag gick ut gymnasiet 2016 och nu är jag redo för att söka in till universitetet till hösten 2018. Jag skulle vilja bli läkare men har inte tillräckligt höga betyg eller högt poäng på högskoleprovet. Jag läste naturvetenskap på gymnasiet. Är det möjligt att läsa ett basår för att höja sina betyg? Vilket basår ska man då gå och hur och när söker man in till det?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Agnes, du skriver att du gick NApå gymnasiet. Är du nu behörig till läkarprogrammet?

    ¨Om du har examensbevis och har godkända betyg i fysik2, kemi2, biologi 2 och matematik 4 - då är du behörig. Och i så fall har du ingen nytta av basåret på högskolan, för att basår på högskolan ger endast BEHÖRIGHET och om du redan har behörighet ... behöver du inte den, för det har du redan. Meritvärde påverkas inte av studier på basåret på högskolan.

    Om du inte är behörig idag, t.ex om du saknar godkänt betyg i matte 4 eller om du fick Studiebevis och inte examensbevis när du slutade på gymnasiet - då måste du se till att i första hand bli BEHÖRIG.

    Råder dig göra högskoleprovet en gång till.
    FÖR ATT HÖJA MERITVÄRDE - se om du redan har max i merit. Om du söker till läkarprogrammet är det engelska 7 + godkända betyg i moderna språk 3 och 4 som sammanlagt ger max i merit. I stället för engelska kan man ha godkänt betyg i matematik 5.
    Om du redan har max i merit, är det enda sättet att höja meritvärde - genom att göra prövningar i samma kurser i vilka du redan har godkända betyg i ditt examensbevis.
    Karolinska Institutet brukar ha PIL - alternativt urval; de som har minst 1,4 på högskoleprovet har en chans att bli utvalda till att delta i AU -där man kan komma in med lägre betyg. Se mer om PIL på Karolinska Institutets hemsida, om du kan tänka dig att läsa i Stockholm.

    Bästa hälsningar

    ANNA