Daniel
    Måste man ha betyg i Naturkunskap 2 för att bli idrottslärare? Räcker det inte med betyg i Naturkunskap 1?
    • : Frågan gäller som lärare vid grundskolan åk 7-9
    • Milla : Naturkunskap 1b, 100 poäng, räcker för behörighet. :)

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Daniel!
    utbildning som leder till att man kan bli behörig lärare i Idrott och hälsa på grundskolan finns på Gymnastik- och idrottshögskolan, Göteborgs universitet, Högskolan Dalarna, Högskolan i Halmstad, Karlstads universitet, Linnéuniversitetet, Malmö högskola, Umeå universitet och Örebro universitet.

    Behörighet vad det gäller Naturkunskap är 1b kurs á 100 poäng (alternativt två 50-poängs kurser 1a1 + 1a2). Du kan se exempel på utbildningens beskrivning på t.ex. http://utbildning.gu.se/program/program_detalj?programId=L1GFR&focusid=IDH%C4

    Naturkunskap 2 krävs, alltså, inte i dagens läge för behörighet till att bli lärare i Idrott och hälsa på grundskolan.
    Dock kan det bli ändringar i framtiden. Den info som jag ger dig i mitt svar idag gäller just nu. Om det planeras någon ändring i behörighetskraven, känner vi inte till men du kan kontakta Studievägledare på lärarutbildningen för att kontrollera.

    Mvh
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare