Kimia
    Hej,
    jag vill läsa extra matte,än det som vi läser Ma1a & nästa läsår Ma2a,på VO.
    Så jag undrar vilka matte nivåer som jag kan läsa för att komma längre?,för att jag ska läsa Ma 3&4 efter VO,antingen på komvux eller på ett naturvetenskapligt basår.

    Tacksam på förhand!/Mvh

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV
    Hej Kimia,
    så här ser Matte-kedjan ut:
    Matte 1a --> Matte 2a --> Matte 3b --> Matte 4
    efter Matte 4 är man behörig att läsa både Matte 5 och Matte Specialisering.

    Till Naturvetenskapligt basår är behörighet - Matte 2a (minst) men i Stockholm & Göteborg är behörighet Matte 3b + Grundläggande behörighet till högskolestudier.

    Se alla mattekurser på www.matteboken.se

    och se även på www.mattecentrum.se - om det finns någon Räknestuga i din stad.

    Bästa hälsningar & lycka till med dina studier!
    Julia SYV