Mira

    Hej! Jag är en tjej som går i 9 an och jag ska snart välja gymnasium. Jag vet inte vad jag ska gå eller vad jag vill bli, men jag vill i framtiden jobba med något som inte är allt för tråkigt men ändå så vill jag ha en mellan bra lön. Jag vill också gå på ett gymnasium med mina vänner då de flesta väljer att gå ekonomi. Så finns det något ni/ du skulle kunna tipsa mig om?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej,

    om det är mycket viktigt för dig att gå på gymnasiet tillsammans med dina vänner, då är du "utlämnad" till deras val: du måste i så fall välja det de väljer. Sedan kan det tyvärr bli så att inte alla som söker en viss utbildning kommer in på den... och vad händer om Du kommer in men inte någon av dina vänner? Då kommer du ha plats på en utbildning som du ej valde pga egna intressen, utan pga dina vänner sökte dit, men sedan kanske vännerna ej går där (kanske kommer de in på sina andra-tredje alternativen - på samma utbildning men på en annan skola...).

    Det händer också att vänner blir ovänner... tyvärr.
    Jag tycker du vinner på att välja "av egen kraft"; inte blint följa med dina vänner; vänner kan ni fortsätta vara på fritiden, utanför skolan.
    Kika på info om många olika yrken - www.framtid.se
    och på alla de olika gymnasieprogrammen: gymnasieguiden.se/gymnasieprogram
    gå på öppna hus och boka "skuggning" på flera olika skolor och utbildningar: program-inriktningar.