zakaria

    Hej! Jag la märke till att Komvux inte erbjuder gymnasiearbetet längre och att det gått över till ”komvuxarbete” Det jag undrar är vilket komvuxarbete man ska söka till ifall man vill ta examen inriktat mot handelsprogrammet? För det finns bara två olika komvuxarbetes kurser, (naturvetenskap och teknik samt samhällsvetenskap och humaniora)

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Zakaria!
    Om du med "handelsprogrammet" menar HA, handels- och administrationsprogrammet, som är ett yrkesprogram, då passar inte komvuxarbete mot högskoleförberedande examen, i alla fall så som vi på FRåGA SYV tolkar de nya reglerna som började gälla på komvux från  1 juli 2021.
    Komvuxarbetet ska inriktas mot en vald yrkesutgång inom examensmålen för yrkesprogrammet. Så, ditt gymnasiearbete måste vara riktat mot en av de möjliga yrkesutgångar som finns inom HA.

    Exempel på yrken som kan vara yrkesutgångar för studerande på handels- och administrationsprogrammet på gymnasial nivå är: butikssäljare, demonstratör, butikskommunikatör, merchandiser, marknadsförare, inköpare, logistiker, speditör, varumottagare, handlare, näthandlare, upphandIareföretagssäljare, butikschef eller egenföretagare
    FRåGA SYV utfärdar inte examensbevis. Vi jobbar inte heller specifikt med komvux-frågorna. Vi måste därför hänvisa dig till komvux i den kommunen där du är folkbokförd för med specifik information angående hur du kan påbörja göra komvuxarbete som kan senare ingå i ditt examensbevis.