Henrik
    Hej.

    Ändrings valet börjar snart och har ingen blekaste aning om vad jag ska gå. Först var jag inne på Samhällsvetenskapsprogrammet eftersom jag ansåg att jag kunde samla mest poäng där jämfört med ekonomiprogrammet. Mitt mål är att komma in på juristprogrammet och gymnasiet jag tänkas gå heter Slottegymnasiet.

    Samhällsvetenskapsprogrammet - Programprofiler : Omvärlden och kultur (Geografi 2, Historia 3, Hållbart samhällsbyggande, internationella relationer och kultur och idéhistoria). Vad menas med program profiler?

    Vad innebär Omvärlden och kultur specifikt?

    En annan sak är vilket ska jag ta? Vill inte komma in på ett program jag kommer ångra. Min SYV är här på Onsdag så ställer frågan här sålänge. Ta hänsyn till mina tre frågor.

    Vad erbjuder Ekonomiprogrammet i Ljusdal? Juridik mer specifikt? Slottegymnasiet har allvarliga brister gällande information.

    Med vänlig hälsning,

    Henrik Nguyen

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Henrik!

    du har som mål att komma in på Juristprogrammet på högskola/universitet.

    Det är lätt att bli behörig till den utbildningen, då det endast godkända betyg i Samhällskunskap 1b och Historia 1b som krävs för särskild behörighet. Det som är svårt är att få tillräckligt höga betyg. Juristprogrammet är ett populärt högskoleprogram med många sökande som har höga betyg.

    Du vet kanske redan att du även kan komma in via HP-urvalsgruppen om du väljer att göra högskoleprovet och får tillräckligt högt resultat på det. Du kan börja göra Högskoleprovet så fort som möjligt och du hinner göra HP flera gånger: 2 ggr under varje årskurs på gymnasiet, dvs sammanlagt 6 gånger - om du vill göra det. HP är frivilligt att göra men det är en bra möjlighet som ger en extra chans att komma in på en attraktiv högskoleutbildning.

    Med det sagt, går vi vidare till vilket program på gymnasiet du bör ha som ditt första alternativ. Jag (personligen) tycker att Ekonomi, inriktning Juridik - är att föredra framför Samhällsvetenskapsprogrammet. För övrigt, är inte skillnaderna stora mellan Samhällskunskapsprogrammet och Ekonomiprogrammet, inriktning Juridik. Man kan få Examensbevis med så gott som identiskt innehåll (eller näst inpå det) - från de två utbildningar. Man läser lika mycket matte, engelska och svenska på de utbildningar. Många obligatoriska kurser är desamma. Är du intresserad av Juridik, är det väl bra att du kan börja läsa juridiska kurser redan på gymnasiet. Det är i alla fall vad jag tycker.

    Formellt sett, spelar det ingen roll - om du läser SA eller EK, juridik. Du skriver om att "samla fler poäng" och jag är inte helt säker på vad du menar med det. På alla gymnasieprogram måste man ha 2500 poäng för att uppfylla kraven för gymnasieexamen. Det är varken sig fler eller färre poäng du ska läsa, oavsett om du läser på SA eller på EK.

    Om du tror att du kan få högre betyg på SA och med det högre meritvärde - då förstår jag att du vill läsa SA. Du vill läsa på Slottegymnasiet>> skriver du och nämner några olika Profiler och frågar vad de betyder.

    På varje gymnasieprogram finns det en lista (fastställd av Skolverket) av kurser som får läsas som Programfördjupande. Sedan väljer varje elev 200 poäng inom Individuellt val - och eleverna har väldigt olika önskemål och det är svårt för skolorna att tillgodose alla de olika önskemål, därför väljer skolorna "åt elever" på förhand, genom att sätta ihop "profiler" - en eller några olika och det som är bra med det är att du vet på förhand vilka kurser du ska läsa, det blir inga diskussioner om valbara kurser för skola har valt åt dig på förhand. Det som är lite sämre, att du inte har valfrihet, utan det är redan förutbestämt vilka "valbara" kurser du ska läsa.

    Det som skulle vara bra för dig är att ha möjlighet att läsa Engelska 7 och Matematik 3 och 4 och/eller Moderna språk 3 och 4. Detta för att tjäna Meritpoäng>>. Läs om Meritpoängen här>>>

    Det är inta alls obligatoriskt att ha Meritpoäng, men de ger stor fördel i konkurrensen om plats på högskola. Därför rekommenderar jag dig att försöka få ett löfte från skolan om att du ska få läsa kurser för Meritpoäng och helst så att du kan uppnå max i merit.

    Om det är lika stora chanser för dig att läsa kurser för Meritpoäng både på SA och på EK, juridik, skulle jag välja EK, juridik i första hand.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Bästa hälsningar och lycka till med ditt gymnasieval!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare