Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32237 frågor besvarade.
Vilket stöd har man rätt till för att nå målen på gymnasiet?
3Poäng
Christina
Hej
Är mamma till en son som börjat 3:e året på gymnasiet. Han avslutade dock åk2 med underkänt i ett ämne. Han har verkligen lagt ner all tid på detta ämne och på lektionerna går det bra likaså när han pluggar hemma men på de skriftliga proven når han inte godkänt. Så har det sett ut under hela förra våren, prov efter prov i detta ämne. Skolan har ej erbjudit omprov, stödundervisning, alternativa examinationssätt eller något liknande utan det har sett likadant ut. Vad gör vi nu? Hur hjälper man en sådan elev till ett godkänt betyg? (Han har bra betyg i alla andra ämnen)Kan man kräva att skolan gör upp en plan? Eller kan man inte få hjälp om det enbart är ett betyg det handlar om? Min son har nästan 100% närvaro så det handlar inte om lathet eller ovilja. Det slår bara slint under proven i detta ämne. Ska han nu gå ut gymnasiet med ofullständigt betyg och läsa det på Komvux? Det känns lite synd då han har planer på en viss universitetsutbildning.
Har gymnasiet något ansvar som går att härleda till något regelverk?
/Tacksam för svar och hjälp.
det kan spela ganska stor roll exakt vad det är för kurs.
Om det är en kurs i vilken man kan ha F betyg och ändå få ut Examensbevis - så är det inte samma situation, som en annan situation - om det är en kurs i vilken man ej kan ha F, och samtidigt uppfylla kraven för examensbevis.
Det är matte 1 och svenska 1, 2, 3 och eng 5 och 6 som man på högskoleförberedande gymnasieprogram ej kan ha F och uppfylla kraven för examensbevis. För övrigt, så kan man ha 250 poäng F och ändå få ut Examensbevis och bli behörig till högskola.
Eleven har rätt att göra Prövning. Skola har rätt att bestämma Tidpunkt för prövningen och ta ut avgift på max 500 kr. Eleven har rätt att gå om kursen, om "praktisk möjlighet" finns, dvs om schemat går ihop; om han inte har en annan obligatorisk kurs samtidigt som lektioner i den kursen går som man behöver gå om.
Som sagt, det kan vara viktigt vad det är för kurs och vad det är för Program som man läser.
Det är ytterst rektors ansvar, har ni pratat med rektor? Ni har rätt att anmäla händelsen till Skolinspektionen, som sedan beslutar om de gör utredning; och om de gör utredning, kommer de i så fall att meddela om de tycker att skola uppfyllde sina plikter gentemot eleven eller ej.
Det kan också spela roll om eleven har Intyg om dyslexi eller dyskalkyli, eller någon annan funktionsnedsättning.
Att din son har 100% närvaro är jättebra. Att har gör sitt bästa är också jättebra. Utan att veta alla detaljer i fallet är det omöjligt att säga någon mer konkret.
Situationen kan vara sådan att din son även med F i den kursen uppfyller Kraven för gymnasieexamen>> och kan mycket väl komma in på högskola.
Om det är en 100 poängskurs, kan man läsa den på komvux på 5 veckor på heltid. Eller så kanske din son kan ta examensbevis från komvux, utan att behöva ta med den kursen in i Examensbeviset från komvux. Det är inte exakt samma regler för examensbevis från komvux, som det är på gymnasiet.
Om du kan svara med vad det är för program och vilken kurs det gäller, kan jag kanske ge ett bättre svar.
ANNA
Utökat svar
Fler synpunkter: du skriver inte om din son i år går fortsättningskurs, t.ex om det var Fysik 1a förra året och nu läser han fysik 2, nästa kurs... till viIken han i så faII saknar tiIIräckIiga förkunskaper.
Det är också viktigt att veta.
Utökat svar
Har ni bett om "sommarskola", undervisning under sommarlovet? Vad fick ni för svar på den frågan i så fall?
... Alla de här "detaljerna" spelar roll, om det blir Skolinspektionsutredning om skolan uppfyllde sina skyldigheter eller ej.
Krasst sagt, så kan man inte kräva att varje skola ser till att alla elever med 100% närvaro får godkända betyg i alla kurser. I vissa fall går inte det, oavsett hur mycket tid man lägger på stödundervisning, men frågan är om din son fick Någon extrahjälp över huvudet taget? Fick han F-varning i tid? Vad hände sedan? Vad hade läraren för förslag? Vad hade din son och ni, föräldrarna, för önskemål? Har ni pratat med rektor på programmet?
Utökat svar
Hej igen,
jag har även en "annan lösning" som jag vill föreslå... det skulle kunna gå att byta program med "förlust" av ett år - dvs om din son hoppar in i ett annat program, t.ex Ekonomiprogrammet - in i åk2. Rektor kan i så fall fatta beslut om Individuellt anpassat program, och din son kan ta ut Examensbevis från Ekonomiprogrammet (som exempel; det kan vara ett annat program också) - och i det behöver inte Fysik 1a ingå. Gymnasial utbildning blir ett år längre... men man lär sig mer och kan få högre meritvärde på sina betyg.
Det kanske inte är omöjligt att gå om ett år på teknikprogrammet heller, men i examensbevis från TE, måste FYsik 1a ingå /med vilket betyg som helst, men ändå - finnas med/.
Frågor och svar taggade med 'mjukvaruutveckling' (6 st.)
jag har hört att anställare föredrar en standard utbildning men spelar det någon roll om de båda leder till samma examen? det om att mjukvaro utbildningen föredras kommer från källor utanför sverige så jag tyckte jag ska fråga...
Milla : :
Hej,de olika arbetsgivare (de som anställer) kan tänka väldigt olika. Och yrken inom "mjukvara" och spelutveckling är i Sverige icke-reglerade. Att ett yrke är icke-reglerat... Läs hela svaret
Hej!
Just nu studerar jag första året på gymnasiet på industritekniska programmet. (min skola erbjuder också flera andra kurser från teknikprogrammet som matte 3c). Jag kom in med c.232 i merit. Med tanke på min kunskap och förmåga att förstå logik, är data/IT branschen ett bra val för mig...
Anna: :
Hejsan!inom IT-DATA branschen finns många olika jobb, bl.a Programmerare, Drönarpilot, drift-tekniker-inom IT och många andra. Och branschen är på snabb frammarsch;... Läs hela svaret
Hej, pluggar just nu Datavetenskap, inriktning mjukvaruutveckling. Har undrat ett tag om det är möjligt att få en dubbelexamen med Dataingenjör eller Elingenjör, utöver mjukvaruutveckling... Eftersom vi har liknande ämnen. Min plan är att inte...
Mikael: :
Hej!om du kommer på en utbildning och sedan innan redan har godkända högskolekurser "i bagaget" kan du ansöka om Tillgodoräknande av tidigare utbildning och får svar om... Läs hela svaret
Hej. Som det står i rubriken är det var jag undrar över. Om det inte är samma sak, vad skiljer båda? Tack.
SYV-besökare: :
Hej! vi fick svar från de sakkunniga, var god läs nedan:Svar från :
Systemutvecklaren tar fram och utvecklar data/IT-system eller delar av system. Man kan arbeta med att utveckla allt... Läs hela svaret
Hej! Jag är 20 år gammal och jag vill bli mjukvaruutvecklare. Kanske jobba med appar eller hemsidor. Har tittat runt på utbildningar i Örebro där jag bor och hittade först dataingenjörsprogrammet. Om jag ska börja plugga till dataingenjör...
Milla : :
Hej Jennifer!Kika gärna på YH inom DATA/IT och på yrken inom data-it-område;det är ofarligt att SÖKA till diverse olika utbildningar, du kan söka till en stor... Läs hela svaret
Hej!
Jag undrar vilket program som är mest lämpligt för mjukvaruutveckling. Just nu står mina val mellan att välja Innovativ Programmering vid Linköpings Universitet, och Datavetenskapliga programmet vid Mälardalens högskola.
De båda programmen beskrivs väldigt likt, och jag kan inte se en...
Mikael: :
Hej Denis!
Jag vill (för att göra det ännu svårare för dig att välja utbildning... :) - tipsa om att det kan finnas intressanta för dig... Läs hela svaret