Ella

    Hej, Jag har sökt till teaterlinjen på en skola som förstahandsval. Jag var och gjorde provet häromdan och det gick bra, första improvisationsdelen gick bra, men monologen var inte helt 100. Det var inte min bästa gång, och jag svarade jättedåligt på deras frågor sen. Som andrahandsval har jag sökt samhälle på samma skola för det är verkligen där jag vill gå. Men jag har börjat känna nu senaste tiden att det verkligen bara är teater jag vill gå. Jag vill inte heller gå det på någon annan skola, för detta är min drömskola. Vad gör jag om jag inte kommer in? Allt känns så himla meningslöst nu om jag inte skulle komma in. Det är det ända programmet och skolan jag vill gå på. Vad ska jag göra? Det är också jättemånga som söker dit och väldigt få som kommer in vilket gör att man måste vara jätteduktig. Vad ska jag göra?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Ella,
    mina råd till dig blir att du:
    - gör ditt bästa för att få så höga betyg in i slutbetyget från grundskolan, som möjligt;
    och
    - som andra, tredje, fjärde och så vidare... -handsval, lägg in Teater-inriktningES på de andra skolorna inom pendlingsavstånd för dig - in i din gymnasieansökan. Jag ska förklara varför jag ger dig det rådet:
    om du inte kommer in på ditt förstahandsval, kommer du då förhoppningsvis in på samma utbildning på en annan skola och i detta fallet kan möjlighet visa sig att byta till din drömskola - under utbildningens gång; det händer att elever som är ANTAGNA och påbörjar studera, hoppar - av olika anledningar av - och platserna "befrias" och då kan skola ta in nya elever men om halva terminen redan har gått, kan inte elever från andra utbilndingar tas in, pga de läste andra kurser än de kurser som läses på ES/Teater. På så sätt ökar du chansen att ändå "hamna" på din favoritskola, även om du ej blir antagen när antag.besked kommer (runt midsommar).
    Om du uppger i vilken stad du söker till gymnasiet, kan jag ge dig tips på gymnasieskolorna som erbjuder Inriktning Teater i den staden.
    Och i absolut värsta fall får du då läsa Teater på en annan skola och även om du nu är säker på att det inte är det du vill, så kan det visa sig att du kommer att trivas bra även på en annan skola; känner många elever som i efterhand blir glada att de "hamnade" på en annan skola än den som de sökte till i första hand.
    Vänligen
    Julia