Sanna
    Hej ja jag vill bli advokat men vad borde jag läsa? Sammhälle, Natur eller något med ekonomi. Mina kusiner har varnat migför natur de säger att kraven är mycket högre där än på dem andra linjerna. De säger att om jag har kunskap för ett a i ett ämne på tex samhälle kanske det bara är värt ett c eller b om jag löser natur.
    Jag var inne på att läsa samhälle från början men min mamma säger att jag troligen inte kan läsa vidare för attbli advokat då så hon tycker jag bör välja natur. Jag är lite kluven och vet inte riktigt vad jag ska göra skulle du villja förklara lite bättre förmig vad som egentligen gäller? Tack på förhand!

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, om du vill söka in till ett juristprogram får du alla behörighetskurser via Sam, Ekonomi, Natur, Humanistiska eller Estetiska programmet. Det brukar vara ganska höga antagningspoäng till universitetens juristprogram så det är ju bra att du väljer ett gymnasieprogram som du känner lust och motivation för eftersom det är då man presterar bra och har kanske chans till de högre betygen. /Lena, Syv