Evelina
    Hej!
    Snart är det dags att välja gymnasium och jag vet ännu inte vad jag vill bli ! Jag har länge velat göra nåt som har med djur att göra och har därför funderat på djurskydds inspektör eller etolog och tycker det hade varit ett perfekt jobb för mig. Problemet är dock det att jag nyss har fått reda på att detta är ett högskoleförbredande program vilket innebär att jag måste studera ännu 7 år innan jag kan jobba som detta ! Och jag känner att jag inte vill eller orkar detta över huvudtaget! Jag har funderat lite på djurskötare ,hunduppfödare , diurparksskötare men tycker inte lönen är den bästa, Finns det några jobb inom djur med bra lön som inte kräver högskoleutbildning ? Skulle behöva ett snabbt svar eftersom jag känner att tiden håller på att rinna ur och jag vill kunna känna mig så säker inför mina val som möjligt.

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, att jobba med djur är väldigt populärt så konkurrensen kan vara stor till de yrken som inte kräver så långa utbildning. Kanske Naturbruksprogrammet ändå kan vara ett alternativ - där har du möjlighet att under tre år lära dig mer om djur inom bland annat djurvård mm och under dessa år kan du fundera över om det är något du vill satsa på. Många Naturbruksprogram erbjuder kompletterande kurser så du även kan plugga på högskola om du vill det.

    När det gäller lön så är det även som så ofta när det gäller yrken - ju mer utbildning och erfarenhet man har ofta desto högre lön.

    Via denna länk kan du se lön för olika yrken bland annat olika djuryrken http://www.lonestatistik.se/yrken-a-till-o.asp

    Läs mer via länkarna nedan utifrån lite olika krav som Jordbruksverket har för just Djurskyddsinspektörer och en utbildning som kan vara lämplig.

    http://www.slu.se/sv/utbildning/grundniva/etologi-djurskydd/

    http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/djurskydd/villdublidjurskyddsinspektor.4.7cc87f191379870d43180001165.html

    /Lena, Syv