Paulina
    Hej!
    Efter nian vill jag flytta till Stockholm (bor i Göteborg) och gå ett gymnasium. Skolan har riksintag. Men jag undrar över hur man på bästa sätt kan lösa det praktiskt, så som boende, ekonomi osv. Jag vet att man kan få innakorderingsbidrag från kommunen om man söker en skola med riksintag, men med studiebidraget blir det ju ändå bara lite mer än 2000, vilket ungefär blir en halv genomsnittlig hyra för ett rum hos någon. Jag har ett par potensiella personer man skulle kunna bo inneboende hos, även om jag inte har pratat med dem om saken, och än mindre vet vad de tar i hyra. Finns det någon hjälp att få med den här frågan? Ifall nu saken inte löser sig med de jag så smått funderar på.
    Sen så var det ju ekonomin. Hur ser det ut med jobb i Stockholm? Jag är medveten om att mina odds inte är de bästa på grund av min ålder, men även delvis tyvärr på grund av mitt funktionshinder. Vet du även någon man skulle kunna rådfråga om just ekonomin och som man kanske kan få råd av kring det?
    Sen så undrar jag även om du vet något om vad för stöd man har rätt till som synskadad. Detta gäller i synnerhet om det skulle sluta med att jag bor själv. Finns det fler bidrag att söka, och finns det stöd man kan få i vardagen på något sätt?
    Slutligen undrar jag även över om det finns någon att prata mer "direkt" med om det här, förutom studie- och yrkesvägledaren på min skola, då jag inte riktigt känner att hon tar mig seriöst.

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, ja, det här med att flytta och bo ensam om inte skolan har internat är inte så lätt tyvärr. Rent ekonomiskt så är det dina föräldrar som är försörjningsansvariga fortfarande så något annat stöd än Inackorderingstillägget känner jag inte till att du kan få. Det är ofta så att familjen får lägga ut en del själv.

    Jag råder dig att kontakta Synskadades riksförbund som kan ha en del stipendium att söka http://www.srf.nu/ . Där kan du säkert även få hjälp med vilka rättigheter du har och om det finns andra bidrag att söka pga din synskada och även detta med arbete.

    /Lena, Syv