Elev
    Hej, har fullständig examen från produktionsteknik med Fysik 2 och Matematik 4. Hade 13,07 i meritvärde, läste upp Engelska 7 på komvux för att få + 1.0 merit för det och fick B i den kursen så landar nu på 14.25 i meritvärde. Tänker söka civilingenjör så därför räknas inte Matematik 4:s meritpoäng, vad ska jag göra för att maximera mitt meritvärde nu? Jag har ansökt till Matematik 5 och Tyska 1 på komvux för att få sammanlagt + 1.5 från dem skulle det vara bästa sättet att få 2.5 meritpoäng och då höja mitt meritvärde till minst 15.75? Tips och vägledning är mycket tacksamt. :)
    • Elev : Har även sökt Tyska 2 men insåg att den inte behövs för att nå 2.5 meritpoäng, bör jag ändå läsa den?
    • Peter : Moderna språk ger meritpoäng från steg/nivå 3. Tyska 1 eller 2 kommer inte ge dig meritpoäng och de betygen kommer inte påverka ditt meritvärde. Vill du lära dig tyska för kunskapernas skull, så är det givetvis bra.

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Assar!
    om vilka kurser som ger dig meritpoäng se gymnasieGuiden.se/merit
    Du har 1.0 meritpoäng från eng7. Du kommer få ännu 1.0 från matte5. Du kan få ännu + 0.5 för matematik specialisering. Försök få så höga betyg som möjligt i mattekurserna du kommer att läsa.
    För övrigt, så kan du försöka hitta var du kan göra prövningar i de kurser som ingår i ditt examensbevis från gymnasiet. Du har i ditt examensbevis matte 1c, 2c och 3c, stämmer det? Gör prövningar i matte 1a, 2a och 3b (om du har lägre betyg i c-spåret i matte än A-betygen i samtliga kurser).
    Gör också högskoleprovet
    Se om du kan tänka dig läsa till Högskoleingenjör som är en 3-årig utbildning som kan vara lättare att komma in på än civilingenjörsprogrammet. Det kan finnas möjlighet att senare läsa masterprogram (2-årig utbildning på avancerad nivå); på så sätt får du ihop till en 5-årig utbildning (lika mycket studier som på civilingenjörsprogrammet).
    Kika också på yrkeshögskola - www.yhguiden.se - kortare (t.ex tvååriga) utbildningar med mycket praktik som leder direkt till jobb. Exempel på yh-utb: jensen-yrkeshogskola/AI-developer