Elin
    Jag vill bara jobba deltid men det verkar inte vara accepterat eller finnas några jobb som accepterar det utan att man har en annan sysselsättning på 50%. Jag vill tex volontärarbeta på min fritid med mera. Plus att jag verkligen inte mår bra av att jobba 5 dagar i veckan. Gråter innan jobbet varje gång för jag orkar inte. Finns det något jobb som tillåter att jobba bara 50-70 procent?
    • Anna : Med vad jobbar du idag?
    • : Inom handels butiksbiträde
    • Anna : Jag har nu utökat mitt tidigare svar till dig - var god läs nedan.

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Elin!
    Jag tänker på att i fall du inte orkar, som du skriver i din fråga - så kanske du behöver vara sjukskriven undr en tid: konsultera med läkaren eller psykologen.

    Ang. jobba deltid permanent
    Det blir mindre pengar i lön; hoppas du är medveten om det och att du klarar då din ekonomi i alla fall.
    Det finns många deltidsjobb; det finns också jobben som "kallar in vid behov" /timanställning/.
    Inom vilket område jobbar du idag?
    Inom vilket arbetsområde Vill du jobba?

    Om du vill jobba deltid på ditt nuvarande jobb - prata med chefen om det.
    Berätt mer om din situation, bl.a om din tidigare utbildning och arbetslivserfarenhet, så ska vi försöka komma med fler råd.

    Vänligen & lycka till!
    ANNA

    Hej igen,

    jag tänker på lönen/din ekonomi. Jobbar man 3 dagar i veckan, får man endast 60% av lönen, jämfört med 5 dagar i veckan. Kommer du klara dig på det?
    ***
    Det är många "faktorer" som spelar in:
    - om du t.ex hittar en arbetsplats nära där du bor, som tar dig 10 min att gå dit... jämfört med en timmes-resa enkel väg (2 timmar varje arbetsdag);
    - du skriver om att du inte vill jobba på helgerna, men det är ju bättre betalt; om du t.ex jobbar varannan helg - kanske det inte behöver inte bli så många timmar i veckan, för att få ut samma lön?
    - du jobbar inom "handels", skriver du; jag vet inte exakt med vad... men om du t.ex utbildar dig vidare inom Handels - och blir Butikschef eller Logistiker då i stället? Det finns yrkeshögskoleutbildningar för det. Om du under 3-4 terminer läser på en yh-utbildning, blir det "byte av omgivningen" för dig; om du idag har tillsvidare anställning, råder jag dig i så fall ta Tjänstledigt för studier, så att du kan senare, om du vill återvända till ditt nuvarande jobb.
    Du kan kika på följande yh-utbildningar:
    affarshogskolan/affarsinriktad-konceptutvecklare-stockholm
    affarshogskolan/inkoepare-upphandlare
    frans-schartaus-handelsinstitut/projektledning-hallbara-moten-och-event
    hermods-yrkeshogskola/internationell-transportlogistiker
    nbi-nordic-business-institute/inkop-supply-management-lulea
    fastighetsakademin/fastighetsforvaltare-vastrafrolunda
    nackademin/digitalstrateg
    frans-schartaus-handelsinstitut/butiksledning
    affarshogskolan/b2b-saljare-affarshogskolan-orebro
    affarshogskolan/affarsinriktad-redovisningsekonom-uddevalla
    sky-stiftelsen-yrkeshogskolan-sverige/logistiker-arbetsledning-flerpartslogistik-sky-jarfalla
    hermods-yrkeshogskola/internationell-affarslogistiker-green-management-hermods-stockholm
    Östsvenska-yrkeshogskolan/affaerslogistik

    • : Jag jobbar inom handels. Men vill ha ett bättre betalt jobb som tex lager så behöver jag inte jobba lika mycket,då räcker alltså 3-4 dagar i veckan. Vill ej vara kvar där jag är.. jag vill helt enkelt ha ett jobb där jag tjänar tex 150kr timmen eller mer som lager. Och bara behlver jobba 3-4 dagar i veckan.inga helger. Vill ha fasta dagar i veckan. Inte då att som ringer in på kort varsel och man inte vet om man får jobb eller inte
    • Anna : Inom lager är det en stor fördel om man har Truckkort. Har du erfarenhet inom lager? Jag tänker också på pendlings-tid. Om arbetsplatsen ligger långt ifrån dig - t.ex om du behöver åka fram, enkel väg 1tim.30 min för att komma till jobbet och lika långt hem (och detta om inte bussen blir försenad?).
    • Anna : Läs också Mikael svar. han har ett förslag som kanske kan "work for you", som de säger på engelska. Är du 25 år? Då har du över 40 år kvar i arbetslivet. Det är väldigt lång tid. Frågan är om du behöver ta hand om din hälsa - om du har ngt tillstånd som t.ex "kroniskt trötthets-syndrom" som behöver behandlas? Vi på fråga SYV är inte läkare, vi kan inte ställa medicinska diagnoser. Jag tänker bara att i vissa fall hjälper det inte att byta jobb, utan man måste få medicinsk behandling för att orka.
    • : Jag vill inte ha ett arbeta dom styr övers mitt liv så jag inte hinner göra annat ön att arbeta. Och vill absolut aldirg jobba helg mer. Jag bryr mig inte om att lönen är lägre vill bara få mer tid för mig sjölv. Tex jobbar på lager eller något annat som ger ok lön tex minst 15000 i månaden och det går på 150kr i timmen med kvällar också.vill bara hitta detta yrke som låter lig jobba deltid
    • Anna : Se om Arbetsförmedlingen i din stad kan hjälpa dig. Även om du har jobb, kan du skriva dig på AF som "ombytessökande". Se annonser i platsbanken på www.arbetsformedlingen.se och sök alla jobb som du vill ha. Prata också med alla dina "kontakter" - personer du känner. Majoritet av jobben tillsätts genom kontakter (det säger t o m AF).
    • Anna : www.framtid.se kan du se vilka yrken som, över huvudet taget, finns. Men om det finns lediga jobb just i den staden där du vill jobba, just nu - vet inte vi här på Fråga SYV.
    Läs alla kommentarer
    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej      Elin!

    det kan finnas olika lösningar som svar på den frågan som du ställer.

    Du skriver att du inte orkar jobba fem dagar i veckan. Det är inte alla veckor som har 5 arbetsdagar, ex. förra veckan var 6 juni, Sveriges nationaldag, en "röd" dag. Då hade den veckan endast 4 arbetsdagar.
    De veckor som har fem arbetsdagar, kanske skulle du kunna ta semester en dag den veckan, alltså, att du "sprider" din semester; en dag då och då i stället för att ta ut den som en "klump" flera veckor i sträck. Det är inte förbjudet att komma överens med arbetsgivaren om en sådan lösning. detta om du i princip trivs med ditt jobb men orkar inte jobba fem dagar varje vecka.

    Men om du inte trivs med ditt jobb, behöver du fundera över vilka andra jobb du kan få; behöver du utbilda dig mer för att kunna få ett annat jobb?
    Jag vet inte vilken utbildning du har eller vad du jobbar som...
    därför är det extremt svårt att ge svar.

    Hoppas våra svar blir på ngt. sätt ändå till hjälp!
    Hälsningar
    Mikael

    • : Jag vill inte arbeta 5 dagar i vecka oavsett. Någonting.jag orkar inte mer. Vill året om bara jobba 3-4 dagar i veckan. Men behöver ett jobb som betalar bättre lön i timmen tex minst 150. Jan tönka mig att utbilda mig för det.
    • Anna : Om du kan tänka dig att utbilda dig - se utbud av högskole-/universitets utbildningar på www.studera.nu och av yrkeshögskoleutbildningar - på www.yhguiden.se
    • Anna : Du kan också boka tid med SYV på komvux i din kommunen där du är folkbokförd för att prata om dina alternativ i yrkes- och utbildningsval.