Josefin
    Hej! Jag heter Josefin och är 20 år. Jag har länge velat jobba med ungdomar och psykisk ohälsa då jag själv upplevt det. Typ på en ungdomsmottagning eller Bup. Jag har inte riktigt betygen för psykolog och undrar då vad jag ska plugga? Socionom och socialpedagog verkar som alternativ men då jag vill plugga utomlands så har jag svårt att hitta liknande utbildningar och titlar utomlands. Hur ska jag gå till väga för att hitta det jag söker? Ska jag helt enkelt försöka köra på psykologi utomlands? Jag vill helst plugga i England eller Nya Zeeland. Är inte alls intresserad av att plugga i Sverige.

    Tack på förhand.

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Josefin,

    vill du efter en utländsk utbildning jobba i Sverige? I så fall kan det bli lite svårt... svenska arbetsgivare känner svenska utbildningar mest och litar på dem i första hand. Ett annat, ännu större problem är att t.ex psykolog>> är i Sverige ett legitimationsyrke>>; Socialstyrelsen bestämmer vem som får legitimation. Med en utländsk utbildning kan det bli svårt och ibland omöjligt att få en svensk legitimation och utan den får man i Sverige inte kalla sig för en psykolog och får definitivt inte arbeta som psykolog.

    Det är nästan alltid enklare och definitivt mer säkert att läsa i samma land i vilket man senare vill arbeta.

    Svenska regler, lagar och metoder inom bemötande och behandlingar kan skilja sig mycket från hur andra länder gör.

    Jag förstår att det inte är det svaret som du kan "höra", men kan tyvärr inte ge ett annat svar. ...det är inte vi här på Fråga SYV som bestämmer om legitimationsyrken och vem arbetsgivarna väljer att anställa. Vi kan dela med oss av de erfarenheter vi har och ge råd. Sedan är det du som bestämmer hur du vill göra.

    Om du absolut inte vill plugga i Sverige, kanske är det ingen idé att jag tipsar om utbildningar på yrkeshögskola >> - som är kortare än högskoleutbilndingar och i princip alltid leder direkt till jobb. Så, för dem som vill snabbast möjligt få jobb med en relativt kort eftergymnasial utbildning är yrkeshögskola ett bra alternativ. Att söka till olika utbilndinar /många olika/ - ger inga nackdelar. Det går alltid att tacka Nej till en utbildningsplats och till högskola och yrkeshögskola i Sverige söker man helt separat och oberoende av varandra och kan därför komma in på högskola/universitet och till några oika yh-utbildningar samtidigt.

    Hoppas någonting i mitt svar blir på något sätt till hjälp,

    L. :)

    Liselotte