KaK
    Hej!
    Jag är en apotekare och vill lära mig tyska för att kunna öka jobbmöjligheter i Tyskland. Tänker att jobba där ett tag (inte nödvändigtvis som apotekare).

    Hur och var kan man söka till tyska-kurser? Jag kan bara lite grundläggande tyska via mobilappar osv, men vill jättegärna läsa riktiga kurser.

    Sedan undrar jag om kurserna i Tyska är CSN berättigade.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    det finns olika möjligheter att läsa språk, bl.a läsa tyska - i Sverige.

    Inom Komvux - se vad komvux i den kommunen där du är folkbokförd kan erbjuda. det brukar finnas möjlighet att börja (på komvux) läsa från nybörjarkurs, som heter Tyska 1 och t o m (som lägst) Tyska 4, ibland 5. Teoretiskt sett, finns det även kurserna Tyska 6 och 7 men det är mycket sällan som de erbjuds inom komvux.
    På högskolenivå - alltså på högskolor och universitet. Se utbud på lärosätenas gemensam webbplats www.studera.nu (de sökbara kurser och program finns på göra ansökan om på www.antagning.se).

    Inom folkhögskola - folkhögskolorna kan ha utbildningar där läsa tyska ingår.
    Studieförbund kan också ha kurser i tyska. Börja gärna att titta på vad Folkuniversitetet kan erbjuda (det är det studieförbundet som brukar ha många språkkurser).

    Vad gäller studiemedel så är det en fråga som bäst besvaras av CSN. Men generellt sett, så ger inte självstudier eller studier genom studieförbund rätt till studiemedel. Utbildningar på komvux, högskolor-universitet och folkhögskolorna ger (i princip) rätt till studiemedel, men det är många villkor som alla måste vara uppfyllda, bl.a måste man ha "veckor kvar" att ta av studiemedel. Läs på www.csn.se eller kontakta CSN med frågor om studiemedel, är mitt råd.

    Studie- och yrkesvägledare